حضرت آیت الله حسینی میلانی: امام زمان (عج) از قرآن و احادیث قطعیه به اثبات می‌رسد

حضرت آیت الله حسینی میلانی:  امام زمان (عج) از قرآن و احادیث قطعیه به اثبات می‌رسد shia+muslim                   
ایشان حی و موجود هستند، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) همان مهدی است که در صدها حدیث از پیغمبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) به او بشارت داده شده است.

به گزارش مصاف به نقل از شيعه آنلاين، به منظور تحقق بیش از پیش اهداف مرکز جهانی حضرت ولی عصر (عج) و با تاکید و تشویق آیت الله سید «محمود بحرالعلوم میردامادی» مبنی بر نشر معارف مهدوی و همچنین تجلیل و تکریم از مدافعین حریم ولایت و صاحبان قلم در عرصه امامت و مهدویت، چهارمین همایش با مؤلفین مهدوی با حضور آیات، اساتید حوزه و دانشگاه با سخنرانی محقق عالیقدر استاد معظم حوزه علمیه قم، حضرت آیت الله حاج سید «علی حسینی میلانی» در مرکز جهانی حضرت ولیعصر(عج) اصفهان برگزار گردید.
 
این برنامه با قرائت قرآن توسط استاد ابراهیمی آغاز گردید و با اجرای مجری محترم دکتر فولادگر و مدیحه سرایی استاد علیرضا مهرپرور ادامه یافت.
 
سپس حضرت آیت الله حسینی میلانی ضمن بیاناتی در همایش با مؤلفین مهدوی با اشاره به اینکه اعتقاد به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) یک عقیده‌ی اسلامی است اظهار داشت: این موضوع عقیده‌ای است که همه‌ی فرق اسلامی بر آن اتفاق نظر دارند و مورد اجماع همه‌ی فرق است. به طوری که اگر کسی با توجه به صدها حدیثی که همه‌ی فرق از پیغمبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) روایت کرده‌اند منکر شود، ‌از دین خارج خواهد بود.
 
ایشان در ادامه به تشریح آثار خود با موضوع امامت و مهدویت پرداخت و ادامه داد: انسان می‌تواند همزمان هم در فقه و هم در اصول و هم در مسائل اعتقادی به درجه‌ی اجتهاد برسد. انسان می‌تواند همزمان آثار و مؤلفاتی مفید در همه‌ی این زمینه‌ها از خودش باقی بگذارد و این کار از جمله‌ی واجبات است. هر چند به نحو واجب کفائی. 
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه مطالب متعلق به حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) را در چند فصل می‌شود خلاصه کرد بیان داشت: اولاً اصل موضوع، ثانیاً تحریفاتی که در این موضوع به عمل آمده. ثالثاً شبهات و رابعاً سوالات. به این ترتیبی که عرض می‌کنم شاید تازگی داشته باشد و قبلاً گفته نشده باشد. این که حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه) امام عصر و امام دوازدهم از ائمه اطهار (علیهم السلام) هستند هم از قرآن مجید و هم از احادیث قطعیه به اثبات می‌رسد. در آیه‌ مبارکه‌ی «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ» خصوصیاتی است که باید به این خصوصیات توجه کرد. 
 
حضرت آیت الله میلانی با بیان اینکه این آیه‌ی مبارکه با اراده شروع شده است بیان داشت: این اراده، اراده‌ی تکوینیه است. اراده‌ی تکوینیه هرگز تخلف از مراد ندارد. سپس خداوند متعال منت و انتقام را اراده کرده است در حالی که منت گذاری در قرآن مجید نهی شده است.
 
ایشان ادامه داد: مواردی که سرنوشت ساز هستند قرآن مجید برای بشریت در آنجا امتنان کرده است. همان طور که در بعثت رسول الله (صلی الله و علیه و آله)، در هدایت الی الایمان و در نجات در آخرت تعبیر به منت شده است. اینها امور مهم و عطایای عظیمه‌ی الهی هستند. لذا تعبیر به منت به مناسبت موضوع خیلی بجا است. 
 
اهل بیت (علیهم السلام) و شیعیانشان مستضعفین عالم از ابتدا تاکنون
معظم له با اشاره به آیه فوق بیان داشت: چه کسانی در اسلام مستضعف واقع شدند؟ در تاریخ اسلام و از روز اول تا به امروز، اهل ‌بیت (علیهم السلام) و شیعیان ایشان مستضعف واقع شدند. خداوند متعال اراده کرده است تا منت بگذارد بر اهل‌بیت و شیعیانشان تا این‌ها را در این عالم حاکم وارثین زمین قرار دهد.
 
استاد معظم حوزه علمیه قم با بیان اینکه امامت و وجود امام زمان از ضروریات است ابراز داشت: بنده در جلساتم به سه دسته احادیثی که قطعی الصدور هستند و احدی از مسلمین و علماء فرق مختلف در صدور این سه دسته حدیث مناقشه نکرده اند و هرگز سند این سه دسته حدیث قابل خدشه نیست استناد می‌کنم. 
 
حضرت آیت الله میلانی افزود: دسته‌ اول روایاتی است که به الفاظ مختلف از پیغمبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) صادر شده و احدی در آن مناقشه نکرده و همه نقل و قبول کرده‌اند و آن حدیث این است که زمین هرگز خالی از حجت نخواهد بود و اینکه وظیفه‌ هر مکلف آن است که امامش را شناخته و با ایشان بیعت کرده باشد. «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَيْتَةً جاهِلِيَّةً». این حدیث را مرحوم کلینی، مرحوم صدوق و بزرگان و محدثین دیگر از ما روایت کرده‌اند و از عامه بخاری و مسلم و احمد بن حنبل و دیگران روایت کرده‌اند. 
 
معظم‌له افزود: دسته دوم حدیث متواتر قطعی است که هیچ ریب و شک و شبهه‌ای در صدور این حدیث از پیغمبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) نیست که ایشان فرموده‌اند «إنِّی تارِکٌ فِیکُمْ ما إنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدی أَحَدُهُما أَعْظَمُ مِنَ الآخَرِ: کِتابَ اللّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّماءِ إلَى الأرْضِ وَعِتْرَتِی أهْلُ بَیْتِی»، این حدیث معروف به ثقلین است که پیغمبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) اخبار کردند که من قرار است از دنیا بروم و أجل من نزدیک است. اما من به جای خودم در بین شما دو شیء باقی می‌گذارم که اگر به این دو شی توسل کنید هرگز  گمراه نخواهید شد.
 
ایشان با اشاره به اینکه راجع به این حدیث شریف سه جلد کتاب نوشته‌اند ادامه داد: در اسناد حدیث ثقلین، بزرگان علماء عامه در شرح این حدیث تصریح دارند که این حدیث دلالت دارد بر اینکه در هر زمانی باید از اهل‌بیت کسی در عالم وجود داشته باشد که مردم به او اقتدا  بکنند و دین را از او بگیرند و به اقوال او تمسک کنند و امام و خلیفه و جانشین رسول الله (صلی الله و علیه و آله) باشد. 
 
استاد معظم حوزه علمیه، دسته‌ی سوم روایات را روایاتی دانست که عدد را معین می‌کند و گفت: بنابراین دسته‌ی اول، در عالم باید امامی منسوب از قبل خداوند متعال وجود داشته باشد. دسته‌ی دوم آن امام از اهل‌ بیت (علیهم السلام) باشد و دسته‌ سوم عدد ائمه از اول تا آخر دوازده امام بیشتر و کمتر نخواهند بود. حدیث الائمة بَعدِي اِثنا عَشَرَ. وقتی این سه حدیث را به هم ضمیمه کنیم نتیجه این می‌شود که «مهدی» که همه‌ی مسلمین اجماع دارند امام آخرین است، پیغمبر اکرم فرمودند مهدی امام دوازدهم و از اهل ‌بیت علیهم السلام است. 
 
حضرت آیت الله میلانی با تاکید بر اینکه اگر سه دسته حدیث قطعی الصدور را در کنار هم بگذارید ثابت می‌کند که حضرت مهدی (علیه السلام) امام دوازدهم هستند خاطرنشان کرد: ایشان حی و موجود هستند، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) همان مهدی است که در صدها حدیث از پیغمبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) به او بشارت داده شده است.
 
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به بیان تحریفات این موضوع پرداخته و بیان داشت:  اولین تحریفی که پیدا شده است حدیثی است که از قول پیغمبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) جعل کردند که حضرت فرمودند و لا مهدي الا عيسي بن مريم. این اولین تحریف است که مهدی (عجل الله تعالی فرجه) خود عیسی است.
 
معظم له با اشاره به اینکه خوشبختانه بزرگان محققین عامه این حدیث را دروغ و باطل دانسته و رد کرده‌اند اظهار داشت: لکن مخالفین آرام ننشستند و تحریفاتشان را ادامه داد. گفتند که مهدی از خاندان رسول الله است، اما از اولاد عباس عموی پیغمبر (صلی الله و علیه و آله) است. در جایی دیگر گفتند که از اهل‌ بیت (علیهم السلام) است، اما از فرزندان صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نیست و از اولاد محمد حنفیه است و انواع تحریفات دیگر که  همه این شبهات و تحریفات را یکی پس از دیگری در کتاب شرح منهاج الکرامه بیان و تمام تشکیلات و دروغ پردازی‌های ابن تیمیه را واضح کردم. 
 
مؤلف برجسته مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین شبهات موضوع مهدویت پرداخت و گفت: شبهاتی که در موضوع امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) وجود دارد مربوط می‌شود به اموری از قبیل اینکه مگر می‌شود یک انسان این قدر عمر کند. پس اگر چنین چیزی امکان نداشته باشد عقیده‌ای که شیعیان قائلند عقیده‌ی باطلی خواهد بود. یا اینکه مطرح می‌کنند اگر امام زمان حی و موجودند چرا غایب هستند، چه زمانی و در کجا غایب شدند و چه زمانی ظهور خواهند کرد، در کجا زندگی می‌کنند و آیا ازدواج کرده و فرزندانی دارند یا خیر؟
 
حضرت آیت الله میلانی با اشاره به اینکه تمام این شبهات را مورد بحث قرار داده و پاسخ گفته‌اند ابراز داشت: قسم دوم سوالات، سوالاتی است از این قبیل است که حکومت ایشان و نزول حضرت عیسی چگونه است و در زمان ایشان و ظهورشان ارباب ادیان دیگر از یهود و نصارا و غیره چه خواهند کرد و برخوردشان با حضرت چگونه خواهد بود و چه کسانی با ایشان می‌جنگند؟ آیا در زمان ایشان جنگی واقع خواهد شد. اگر جنگی واقع خواهد شد با چه اسلحه‌ای و چگونه حضرت بر دیگران غلبه خواهند کرد.رجعت چیست و چه کسانی رجعت خواهند کرد و ...
 
معظم له با تاکید بر اینکه تا آنجایی که امکان داشته باشد از نظر علمی به این شبهات پاسخ داده می‌شود تصریح کرد: ولیکن مطالب علمی‌ و مربوط به آینده است و اگر کسی بخواهد به طور قطع پاسخ بدهد دلیل قطعی لازم دارد. 
 
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به شرح حدیث شریف «افضل الاعمال انتظار الفرج» پرداخته و بیان داشت: معنای این حدیث از دو دسته احادیث کاملاً روشن می‌شود، باید سعی کنیم معنای فرمایشات پیغمبر اکرم و ائمه اطهار (سلام الله علیهم اجمعین) را از خودشان به دست بیاوریم. در فرمایشات خودشان شرح کلمات خودشان وجود دارد. بنابراین حق نداریم به عقل قاصر خودمان مطالبی را که از ایشان رسیده است با سلیقه‌های شخصی و با عقول خودمان شرح کنیم.
 
معظم له ادامه داد: ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و تشکیل حکومتشان با اعلام قبلی نخواهد بود و در هر زمان احتمال ظهور حضرت و تشکیل حکومتشان وجود دارد. این یک قسم روایت و سندشان هم موجود و معتبر است. قسم دوم از روایات. فرمودند وقتی حضرت ولیعصر (عجل الله فرجه  الشریف) حکومت تأسیس کنند ینظروا فی الامور و یحکموا بین الناس بحکم داوود. داوود علیه السلام بیّن و یقیین از احکامش نداشت و حکم ایشان مطابق عینش بوده است، بر خلاف پیغمبر که فرمودند «إِنَّمَا أَقْضِی‏ بَیْنَکُمْ‏ بِالْبَیِّنَاتِ وَ الْأَیْمَانِ».
 
ایشان افزود: بنابراین در هر آن ممکن است حضرت ظهور کند و حکومتشان تشکیل شود و نظر در امور بفرمایند و ما را مطابق واقع امر محکوم کنند. افضل الاعمال انتظار الفرج. این که انسان خودش را طوری تربیت و مواظبت کند که اگر حضرت همین ایام ظهور کرده و حکومت تأسیس کنند این‌گونه نباشد که در تصورات، اعمال، اموال، احوال و الی آخر محکوم شویم این افضل الاعمال است.
 
ایشان با بیان اینکه در زمان ما کسانی پیدا شدند که در برخی بلاد ادعای نیابت خاصه و ارتباط مستقیم و همیشگی و متصل و مستقل با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) دارند خاطر نشان کرد: همه‌ی این‌ها کسانی هستند که برای گمراه کردن مؤمنین و ایجاد تفرقه برای اهل ولایت آمده‌اند و باید همه‌ی شیعیان بر حذر و متوجه باشند که این قضایا از قبیل امتحاناتی است که همواره در طول تاریخ وجود داشته است.
 
معظم‌له در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: تشکر می‌کنم از آقایان که در این همایش تشریف آوردند و این مطالبی که در مورد شخص بنده فرمودند، این مطالب محبت‌های خدا است و بنده خود را لایق نمی‌دانم و از حضرت آیت الله میردامادی و آقازادگان و بستگان و مسئولین این مرکز کمال تشکر را دارم.
 
در پایان مجلس، مدیر مرکز جهانی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جناب آقای دکتر سید «محسن قائم ‌فرد» ضمن تجلیل و تعظیم از شخصیت و تشکر و قدردانی از حضور معظم له در همایش تجلیل مؤلفین مهدوی، حضرت آیت الله میلانی با تقدیم یادبودی از طرف مرکز جهانی حضرت ولی عصر (عجل‌ الله تعالی فرجه الشریف) از ایشان تقدیر نمود.
 
شایان ذکر است از دیگر برنامه‌های استاد معظم آیت الله میلانی در سفر به شهر علامه مجلسی (اعلی الله درجاته) اصفهان، زیارت مضجع نورانی عالم عظیم الشأن علامه‌ی مجلسی اعلی الله مقامه و زیارت قبور انبیاء و علماء در تخت فولاد اصفهان، حضور در مراسم ختم چهلم مرحوم حاج حسین جلوانی از متدینین اصفهان، حضور در مراسم با عظمت و پر شور دعای ندبه و گفتگو با مسئولین و دیدار از فعالیتهای مجتمع فرهنگی و مذهبی قائمیه اصفهان، حضور در بیت الزهراء حضرت آیت الله موحد ابطحی و سخنرانی معظم له پیرامون احقاق حق حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، حضور در مراسم عزاداری شهادت امام هادی علیه السلام در مدرسه علمیه جوادیه و سخنرانی جهت فضلاء و طلاب حوزه، بازدید از مدارسی که به اشراف مرحوم آیت الله سید حسن فقیه امامی قدس سره تأسیس گردیده بویژه مدرسه علمیه ذوالفقار، الغدیر و... پرسش و پاسخ در جمع برخی از اساتید و هیأت علمی دانشگاه اصفهان و دانشکده اهل بیت علیهم السلام، بازدید از مرکز تحقیقات و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام (کتابخانه‌ی دیجیتالی) و حضور و سخنرانی در جمع فضلاء و طلّاب مدرسه علمیه ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بود

نظرات

فقط اعضای سایت قادر به استفاده از بخش نظرات هستند.