پاسخ به شبهات وهابیت (3)

پاسخ به شبهات وهابیت (3) shia+muslim                   
چرا وهابیون زیارت قبور را برای زنان حرام می‌دانند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

وهابیون با استناد بر حدیث (لعن اللّه زائرات القبور) که به پیامبر اسلام نسبت می دهند، زیارت قبور را برای زنان حرام می دانند.

پاسخ:
در کتب شیعه و سنی روایاتی مبنی بر زیارت قبور توسط زنانی که در زمان پیامبر (ص) بوده اند داریم اعم از:

إنّ فاطِمَة كانَت تَزورُ قبر عمَّها حمزه كُلّ جُمُعةٍ فَتُصَلّي و تَبكي عِندَهُ.(1)

فاطمه زهرا (س) هر جمعه به زيارت قبر عمويش حمزه مي رفت و آنجا نماز مي خواند و گريه مي كرد .

همچنين ابن أبي مليكه مي گويد:

رَأَيتُ عائِشَةَ تَزُرو قَبرَ أخيها عَبد الرَّحمن بن ابي بكر وَ ماتَ بالحبشي وَ قُبر بمكه.(2)

عايشه را ديدم كه به زيارت قبر برادرش عبدالرحمن مي رفت. او در منطقه اي به نام حبشي (كه در نزديكي مكه است) مُرد و به مكه [انتقال يافت و] مدفون شد.

 حاكم نيشابوري نيز مي گويد: هنگامي كه عایشه حج به جاي آورد نزد قبر برادرش رفت و گريست و در رثاي او شعر خواند(3)

ابن ابي مليكه مي گويد: روزي عایشه از قبرستان باز مي گشت از وي پرسيدند از كجا مي آيي؟ گفت ازنزد قبر برادرم عبدالرحمن. پرسيدم مگر پيامبر از زيارت قبور منع ننموده بود؟ گفت: نهي كرده بود اما بعد دستور به زيارت داد.(4)

و البته اینان هرچه را انکار کنند، فعل عایشه را که قبر پیامبر(ص) و خلیفه اول و دوم را در خانه خود جای داده بود، نمی توانند انکار کنند و اين روايت حديث «لعن الله زائرات القبور» را نسخ مي كند يا با آن معارض است.

عدم كراهت: به گفته آن حضرت (ص) كه فرمود : كنت نهيتكم عن زياره القبور فذرو ها؛ «من شما را از زيارت قبرها منع نمودم اما پس از اين به زيارت برويد» می توان عدم کراهت این کار را فهمید و حائز اهمیت است که اين روايت عام است و دلالت دارد كه پيش از اين نهي شده و از اين پس نسخ شده است و در اين حكم جواز زن و مرد داخلند(5) وهر دو گروه مي توانند به زيارت قبور بروند.

گفتنی است که وهابيون بر اساس روايتي كه رئيس مذهبشان ابن حنبل نقل نموده، زنان را در رديف حيوانات به حساب مي آورند(6) به همين جهت زنان در كشور عربستان از بسياري از امور اجتماعي حتي رانندگي محرومند. حتي آنان زيارت قبور را براي مردان بدون بار سفر بستن اجازه مي دهند ولي به زنان به طور مطلق اجازه زيارت قبور امواتشان را نمي دهند و چنين كاري را حرام مي دانند.

 از جانب ديگر روايت ( لَعَنَ اللهُ زائرات القُبُور)  كه از پيامبر اكرم (ص) نقل شده است از ابو صالح، مشهور به باذان است كه او هم مورد احتجاج نيست و از ديدگاه صاحب نظران علم رجال فردي ضعيف است كه به حديث او احتجاج نمي شود.(7) بنابراين به اين روايت نمي توان عمل كرد. در واقع روايات پيشين در مقابل اين روايت هستند و ناسخ اين روايت مي باشند.

پی نوشت:

1-    سنن الكبري، ج 4، ص 78 المستدرك ج1ص377
      2- مضنف عبدالرزاق، ج 3، ص 570
3-    المستدرك ، ج 1، ص476.
4-    السنن الكبري، ج 4، ص 78.المستدرك،ج1ص376.
5-    -الشرح الكبير،ج2ص427.
6-    ابن قدامه حنبلي در كتاب فقه خود از احمد حنبل نقل مي كند كه اگر از جلوي نماز گزار سه چيز رد شود نمازاو را قطع مي كند سك سياه، زن و خر. مغني ج2ص80  .
7-    .حافظ مزي،يوسف، تهذيب الكمال، ج 4، ص 7،بيروت موسسه الرساله سوم 1408. ناصرالدين آلباني،ادواء الغليل ج3ص212

کلید واژه های مطلب: پاسخ   Ø¨Ù‡   Ø´Ø¨Ù‡Ø§Øª   ÙˆÙ‡Ø§Ø¨ÛŒØª   (3)   shia   muslim   

نظرات

فقط اعضای سایت قادر به استفاده از بخش نظرات هستند.