وعده خدا در سوره نور برای چه کسی است؟

وعده خدا در سوره نور برای چه کسی است؟ shia+muslim                   
وهابیون معتقدند که آیه (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکمُ‏...) در مورد صحابه نازل شده است و ربطی به امام زمان (علیه السلام) و شیعیان ندارد

بسم الله الرحمن الرحیم

« وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكمُ‏ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فىِ الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لهَمْ دِينهَمُ الَّذِى ارْتَضىَ‏ لهَمْ وَ لَيُبَدِّلَنهَّم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنىِ لَا يُشْرِكُونَ بىِ شَيْا وَ مَن كَفَرَ بَعْدَ ذَالِكَ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْفَاسِقُون‏»

خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در زمين جانشين [ديگران] كند، همان گونه كه پيشينيان آنان را جانشين [ديگران] كرد، و قطعاً دينشان را كه براى آنان پسنديده به سودشان استوار نمايد، و يقيناً بيمشان را تبديل به امنيت كند، [تا جايى كه] فقط مرا بپرستند [و] هيچ چيزى را شريك من نگيرند. و آنان كه پس از اين نعمت هاى ويژه ناسپاسى ورزند [در حقيقت] بدكار و نافرمان اند. (1)

خداوند متعال در این آیه وعده حکومتی را می دهد که بر پایه دین استوار و پر از عدل و داد و امنیت است و همانندش پیش از آن اتفاق نیفتاده است. طبق این آیه در حکومت وعده داده شده، هیچکس مشرک نخواهد ماند و همه به پرستش خدای یگانه روی میاورند و گروه اندکی که از پرستش خدا سر باز بزنند فاسقند.

البته برای اهل خرد و اندیشه همین ترجمه تحت اللفظی آیه کفایت می کند تا متوجه شوند این آیه در وصف خلفای راشدین و هیچ یک از صحابه نمی تواند باشد.

اما در ادامه برای افرادی که مصداق آیه (فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً) (2) هستند و در هر زمینه ای به دنبال فتنه و وسوسه ای شیطانی می گردند دلایلی ذکر می شود.

اولاً: اگر آن‌چه را كه این افراد ادعا مي‌كنند صحت دارد، پس چرا جناب ابوبكر كه در سقيفه به هر چيزي استناد ‌كرد تا جا نشینی خود را محکم کند، به اين آيه استناد نكرد؟

ثانيا: جناب عايشه (دختر خلیفه اول) به صراحت مي‌گويد كه هيچ آيه‌اي در قرآن در حق ما نازل نشده است: «ما انزل الله فينا شيئا من القرآن» (3)

ثالثاً: خود علمای اهل سنت برای این آیه جواب داده‌اند. شوکانی از مفسرین بنام اهل سنت در این باره می‌نویسد:

و معنى لیستخلفنهم فی الأرض: لیجعلنهم فیها خلفاء یتصرفون فیها تصرف الملوک فی مملوکاتهم، وقد أبعد من قال إنها مختصة بالخلفاء الأربعة، أو بالمهاجرین، أو بأن المراد بالأرض أرض مکة، وقد عرفت أن الاعتبار بعموم اللفظ لا بخصوص السبب، و ظاهر قوله (کما استخلف الذین من قبلهم) کل من استخلفه الله فی أرضه فلا یخص ذلک ببنی إسرائیل ولا أمة من الأمم دون غیرها. (4)

معنای استخلاف (جانشینی) در زمین این است که: ما آنان را حاکمان زمین قرار خواهیم داد تا همان گونه که پادشاهان و سلاطین در آنچه تحت تصرّفشان بود تصرف می‌کردند آنان نیز تصرف کنند. وکسانی که استخلاف را مخصوص به خلفای چهارگانه یا به مهاجران دانسته‌اند و مقصود از زمین را هم در آیه زمین مکه دانسته‌اند سخنی دور از حقیقت گفته‌اند؛ چون لفظ استخلاف  عام است و شامل همه مؤمنان می شود نه آن که خاص باشد و بگوییم در امم پیشین هم به گروه خاصی مانند بنی اسرائیل و یا امت خاصی اختصاص داشته است .

رابعاً: خداوند در این آیه وعده می‌دهد که تمام کسانی را که ایمان آورده‌اند بر تمام زمین مسلط کند (لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ) و ارض نمی‌تواند اختصاص به یک مکان خاص داشته باشد؛ بلکه شامل تمام کشور‌ها می‌شود؛ چنانچه بسیاری از علمای اهل سنت در تفاسیر خودشان بر این نکته تأکید کرده‌اند که مراد از « الارض » تمام کشورهای جهان است. (و هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است)

ثعلبی در تفسیر خودش می‌نویسد:

والله لیستخلفنهم فی الأرض أی لیورثنهم أرض الکفار من العرب والعجم، فیجعلهم ملوکها وسائسیها وسکانها. (5)

خداوند آنان را وارث زمین قرار خواهد داد؛ یعنی سرزمین کفار از عرب و عجم را تحت سلطه آنان قرار خواهد داد و آنان فرماندار و سیاست‌گذاران و ساکنان آن خواهند بود .
و ابن جوزی می‌گوید:

قوله تعالى: *(لیستخلفنهم) *أی: لیجعلنهم یخلفون من قبلهم، والمعنى: لیورثنهم أرض الکفار من العرب والعجم، فیجعلهم ملوکها وساستها وسکانها. (6)
معنای این سخن خداوند (لیستخلفنهم) این است که آنان (صالحان) را جانشینان مردم پس از خودشان قرار خواهد و در حقیقت وارثان سرزمین کافر از عرب و عجم و پادشاهان و ساکنان آنان خواهد بود .

و الغرناطی الکلبی در تفسیر خود می‌گوید :

(لیستخلفنهم فی الأرض) * وعد ظهر صدقه بفتح مشارق الأرض ومغاربها لهذه الأمة. (7)

این قسمت از آیه، وعده‌ای است که با آزاد شدن مشرق و مغرب زمین، به دست امت اسلامی محقق خواهد گشت، در حالی که می‌بینیم در زمان خلافت ابوبکر حتی تمام جزیره العرب به تصرف مسلمین در نیامده بود؛ چه رسد به تمام زمین .

پس قطعاً این آیه شامل هیچ یک از خلفای سه گانه نخواهد شد .

از این نکته استفاده می‌شود که این‌ آیه اشاره دارد به زمان ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) که تمام مسلمین اتفاق دارند که وقتی آن حضرت ظهور کند، بر تمام زمین حکومت می‌‌کند و کفر و الحاد را در سراسر زمین نابود می‌کند .

خامساً: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، ذیل آیه است که خداوند می‌فرماید :

وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ .

بسیاری از مفسرین اهل سنت گفته‌اند که مراد از آن این است که خداوند دین اسلام را بر تمامی ادیان غالب خواهد کرد و دین اسلام تنها دینی خواهد بود که در سراسر عالم پیرو خواهد داشت و بقیه ادیان همگی از بین خواهد رفت .

سلیم بن عامر کلاعی می‌گوید: «از مقداد بن اسود شنیدم که گفت: از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) شنیدم که فرمود: هیچ خانه‌ای در زمین باقی نماند؛ مگر این که اسلام وارد آن خانه شده و با رغبت آن را پذیرا شدند و یا با  ذلّت.»

در حالی که در زمان خلفای سه گانه حتی تمام مردم مدینه مسلمان نبودند و غیر مسلمان حتی در مدینه وجود داشت. خود اهل سنت اتفاق دارند که قاتل خلیفه دوم (جناب عمر) مجوسی بوده و او را در مسجد کشته است. پس  معلوم می‌شود که این آیه هیچ ارتباطی با مشروعیت خلافت خلفای سه گانه ندارد .

امام صادق (علیه السلام) در روايتى فرمود: تأويل و مصداق اين آيه هنوز نيامده است. هنگامى كه قائم ما قيام كند كسى كه او را درك مى‌كند، تأويل اين آيه را مى‌بيند: «هر آينه دين محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) به هر جايى كه شب برسد، مى‌رسد (همه كره زمين)؛ به صورتى كه هيچ مشركى بر روى زمين نخواهد بود؛ همان گونه كه خداوند فرمود: (يعبدوننى...).» (8)

اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ لَیَجْمَعَنَّکُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ لاَ رَیْبَ فِیهِ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ حَدِیثاً ؟(9)

(جز الله معبودی نیست. حتما شما را در روزی که شکی در آن نیست گرد می آورد و چه کسی از خدا راست گو تراست)

پی نوشت:

1. سوره نور/55.
2. سوره بقره/10
3. صحيح البخاري ، البخاري ، ج 6 ، ص 42 .
4. فتح القدیر ، الشوکانی ، ج 4 ، ص 47 .
5. تفسیر الثعلبی ، الثعلبی ، ج 7 ، ص 114 .
6. زاد المسیر ، ابن الجوزی ، ج 5 ، ص 372 
7. التسهیل لعلوم التنزیل ، الغرناطی الکلبی ، ج 3 ، ص 71 . 
8. بحارالانوار، ج 51، ص 55، ح 41.
9. سوره نسا/ 87

 

کلید واژه های مطلب: وعده   Ø®Ø¯Ø§   Ø¯Ø±   Ø³ÙˆØ±Ù‡   Ù†ÙˆØ±   Ø¨Ø±Ø§ÛŒ   Ú†Ù‡   Ú©Ø³ÛŒ   Ø§Ø³ØªØŸ   shia   muslim   

نظرات

فقط اعضای سایت قادر به استفاده از بخش نظرات هستند.