موعود در مسیحیت / مسیح (ع) در مورد پسر انسان چه می‎گوید؟

موعود در مسیحیت / مسیح (ع) در مورد پسر انسان چه می‎گوید؟ shia+muslim                   
در شمارگان گذشته از مجموعه مقالات پیش رو، در ابتدا به بررسی نگاه ادیان غیر الهی مانند بودا و شینتو، به مقوله حکومت آخرالزمان پرداختیم و پس از آن، به صورت مبسوط، به بررسی منجی و چگونگی بشارت او، در ادیان زرتشتی و یهودیت پرداختیم. در این شماره و چند شماره آتی در نظر داریم به امید خدا، به بررسی نوع نگاه حاکم بر مسیحیت به مقوله منجی موعود، بپردازیم.

* آنچه در این مقالات با عنوان موعود در مسیحت ارائه می‎گردد با استناد به کتاب مقدس انجیل بوده و تفاوت بسیاری با آنچه امروزه به عنوان مسیحیت صهیونیسم نامیده می‎شود دارد.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

مسيحيان و بازگشت مسيح

انديشه بازگشت عيسي (عليه‏السلام) يكي از باورهاي جامعه مسيحيت را تشكيل مي‏دهد. اين شوق و انتظار در بخش‏هاي قديمي‏تر عهد جديد مانند رساله اول و دوم پولس به تسالونيكيان به خوبي منعكس شده است، اما در رساله ‏هاي بعدي مانند رساله ‏هاي پولس به تيموتاؤس و تيطس، همچنين رساله پطرس، به بعد اجتماعي مسيحيت توجه گشته است .

اين مسأله از آن‏جا ناشي مي‏شد كه مسیحیان با گذشت زمان بر این دیدگاه قائل شدند كه بازگشت مسيح بر خلاف تصور آن‏ها نزديك نخواهد بود، هر چند اقليتي از آنان بر اين عقيده باقي ماندند كه عيسي به زودي خواهد آمد و حكومت هزار ساله خود را تشكيل خواهد داد؛ حاكميتي كه در روز داوري پايان خواهد يافت. از همين رو از دير باز گروه‏هاي كوچكي به نام هزاره گرا در مسيحيت پديد آمدند كه تمام سعي و تلاش خود را صرف آمادگي براي ظهور دوباره عيسي در آخرالزمان مي‏كنند.

البته وجود آياتي در انجيل، اين حالت انتظار را تشديد مي‏كند و با اشاره به عدم تعيين وقت ظهور، آن را ناگهاني معرفي مي‏كند. به عنوان مثال در انجيل متّا از زبان عيسي عليه‏السلام اين گونه نقل شده است كه : «شما نمي‏توانيد زمان و موقع آمدن مرا بدانيد؛ زيرا اين فقط در يد قدرت خداست. هيچ بشري از آن لحظه «زمان ظهور» آگاهي ندارد، حتي فرشتگان. تنها خدا آگاه است.»(1) و يا آن كه در انجيل لوقا اين چنين آمده است: «مسيح مي‏گويد: هميشه آماده باشيد، زيرا كه من زماني مي‏آيم كه شما گمان نمي‏بريد.»(2)

 بحث انتظار از مباحث کلیدی و مهم در مسیحیت مخصوصا در انجيل است؛ مثلا در بخش‎هایی از انجيل آمده است: «كمرهاي خود را بسته و چراغ‏هاي خود را افروخته بداريد. بايد مانند كساني باشيد كه انتظار آقاي خود را مي‏كشند كه چه وقت از عروسي مراجعت كند. تا هر وقت آيد و در را بكوبد، بي‏درنگ براي او باز كنند. خوشا به حال آن غلامان كه آقاي ايشان چون آيد ايشان را بيدار يابد. پس شما نيز مستعد باشيد، زيرا در ساعتي كه شما گمان نمي‏بريد، پسر انسان مي‏آيد.»(3)

لازم به ذکر است، در این فراز از کتاب مقدس، به وضوح از لغت پسر انسان به عنوان منجی موعود، یاد شده‎است و این لقبی است که حضرت عیسی(ع) به موعود نهایی اطلاق می‎کند. باید گفت صاحب‎نظران بر این باورند که منظور از پسر انسان، حضرت عیسی نیست. زیرا مطابق با اعتقاد مسیحیان، عیسی پسر خدا می‎باشد. بنابراین پسر انسان با پسر خدا، دو فرد متفاوت می‎باشند.

در بخش‎های دیگری از انجیل که به وضوح به ترسیم ویژگی‎های «پسر انسان» پرداخته‎شده‎است این صفات و ویژگی‎ها به صفات و ویژگی‎های موعود در مذهب شیعه اثنی عشری بسیار نزدیک و در جاهایی کاملا منطبق می‎باشد.

همچنین باید گفت مسيحيت ضمن تأكيد بر غير منتظره بودن بازگشت عيسي و وقوع امر ظهور، هدف از اين بازگشت را ايجاد حكومتي الهي در راستاي حكومت الهي آسمان‏ها ارزيابي مي‏كند و علاوه بر اين ظهور مسيح را يگانه راه حل براي ادامه حيات و زندگاني بر مي‏شمرد و عيسي را منجي انسان‏ها و پادشاه پادشاهان معرفي مي‏كند. آنها معتقد هستند که مسیح، بر اساس سخنان دانيال نبي سيستم اجتماعي، اقتصادي، سياسي، تربيتي و مذهبي جهان را عوض خواهد كرد و جهاني بر مبناي راه و روش خدا بنا مي‏كند.

مسيحيان همچنين براي ظهور حضرت عيسي بن مريم علاماتي قائل مي‏باشند:

«عنقريب بعد از آن آزمايش سخت، روزگاران خورشيد تيره و تار مي‏گردد و ماه نور خود را از دست خواهد داد و ستارگان افول خواهند كرد و قدرت‏هاي آسماني نيز به لرزه در خواهند آمد و سپس آثار و علائم ظهور آن مرد آسماني آشكار خواهد شد و سپس تمامي قبائل زمين نگران و غمگين مي‏گردند و آنگاه عيسي از ابرهاي آسمان با جلال و شكوه و قدرت فرو خواهد آمد.» (4)

در انجيل مرقس نيز ضمن تاكيد بر مضامين گذشته، به جمع‏آوري ياران توسط مسيح اشاره شده است:

 «سپس عيسي با شكوه و جلال و قدرت خواهد آمد و فرشتگان تحت امر خود را به اطراف و اكناف عالم روانه خواهد كرد و منتخبان خود را از چهار گوشه جهان از بالاترين نقطه آسمان تا پايين‏ترين نقطه زمين جمع خواهد كرد.»(5)

ادامه دارد ...

پینوشت:
1.    انجیل متی 36: 24
2.    لوقا 40: 12
3.    لوقا ، فصل 12 ، بندهای 35 و 36
4.    انجیل متی 30 - 29: 24
5.    مرقس 27 - 24: 13

نظرات

فقط اعضای سایت قادر به استفاده از بخش نظرات هستند.