نقش یهودیان در صنعت هرزه‌نگاری آمریکا

نقش یهودیان در صنعت هرزه‌نگاری آمریکا shia+muslim                   
یهودیان هنگامی که خود را محروم از یک عرصه و حوزة کار و تلاش یافتند، به حرفه‌ای روی آوردند که احساس کردند، سرانجام می‌توانند با همکاری هم‌قطاران خود و با کوشش جمعی، رشد و ترقّی کنند... یهودیان مدّت‌های مدیدی سرشت، خلق‌وخو، قریحه و استعداد دلّالان و واسطه‌ها را پرورش و گسترش داده‌اند. آنان به این توانایی‌ها افتخار و مباهات می‌کنند.

داستانی که کمتر به آن پرداخته شده است، مربوط به یهودیان و نقش آنان در صنعت فیلم‌های هرزه است که خویشاوند بدنام هالیوود شمرده می‌شوند.
شاید ترجیح دهیم وانمود کنیم که چنین چیزی وجود ندارد؛ ولی این واقعیّتی است که یهودیان سکولار نقش بیش از حدّی در سراسر صنعت فیلم‌های هرزه در آمریکا ایفا کرده‌اند و هنوز هم ایفا می‌کنند.
دخالت یهودیان در پورنوگرافی در ایالات متّحده، دارای تاریخ و پیشینه طولانی است؛ همان‌گونه که در تبدیل یک خرده فرهنگ حاشیه‌ای، به یک عنصر سازنده اساسی مربوط به آمریکا دخیل بوده‌اند.
فعّالیت یهودیان در صنعت هرزه‌نگاری (پورنوگرافی) در قالب دو گروه تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات پورنوگرافی و بازیگران فیلم‌های سکسی صورت می‌گیرد. هر چند یهودیان تنها 2% از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، ولی در پورنوگرافی برجسته و سرشناس شده‌اند.
بسیاری از دلّالان و معامله‌گران هنر و ادبیان شهوانی در تجارت کتاب، بین سال‌های 1940 ـ1890 م. یهودیان مهاجرانی بودند که دارای ریشه و اصل و نسب آلمانی بودند.
استورمن همچنین شکل نوینی از اتاقک‌های سنّتی شهرفرنگ (نوعاً یک اتاق تاریک با تلویزیون رنگی کوچک که در آن تماشاگر می‌تواند فیلم‌های ویدئویی مستهجن را تماشا کند) را عرضه کرد. گفته شده است که استورمن تنها کنترل صنعت سرگرمی هرزه‌نگاری را در دست نداشت؛ بلکه وی به معنای کلّ این صنعت بود.
سرانجام وی به علّت فرار از پرداخت مالیات و جرائم دیگر، محکوم و مجرم شناخته شد و در سال 1997 م. در زندان با بدنامی و بی‌آبرویی مُرد. پسرش دیوید، به کسب و کار خانوادگی ادامه داد. نمونه مجسّم و امروزی استورمن، یک یهودی چهل و سه ساله اهل «کلولند» است که نام وی استیون هیرچ است و دونالد ترومپ صنعت پورنوگرافی توصیف شده است.
برقرارکننده پیوند و ارتباط میان این دو نفر، فِرِد، پدر استیون بود که کارگزار بورس و جانشین استورمن به شمار می‌آمد. امروزه هیرچ، گروهی را که مایکروسافت جهان پورنوگرافی نامیده شده و تولیدکننده بیشترین فیلم‌های سکسی در آمریکاست، اداره می‌کند.
تخصّص وی، وارد کردن فنون بازاریابی مربوط به جریان غالب و اصلی حرفه پورنوگرافی بود. در حقیقت، وی وید، شبیه به سامانه استودیوی هالیوود در دهه‌های 1930 م. و 1940 م. است؛ به ویژه در مورد قراردادهای انحصاری با ستارگان سکس پیشه‌ای که از سوی هیرچ به مزدوری گرفته شده و سازماندهی می‌شوند. «وی وید» موضوع یک شوی تلویزیونی در مورد پشت صحنه فیلمی بود که از شبکه چهار پخش شد: دختران و پسران زیباروی یهودی!
بیشتر بازیگران پیشتاز مرد و نیز شمار قابل ملاحظه‌ای از ستارگان زن در فیلم‌های مستهجن دهه‌های 70 و 80 میلادی را یهودیان به خود اختصاص داده‌اند.
یهودیان در صنعت پورنوگرافی به همان دلایلی وارد شدند که هم‌کیشان آنان در هالیوود وارد شده بودند. آنان بیشتر به این دلیل جذب این صنعت شدند که هنوز موانع محدودکننده، آن چنان که آنان با این موانع در بسیاری از حوزه‌های دیگر زندگی آمریکایی مواجه بودند، ایجاد نشده بود.
در صنعت هرزه‌نگاری علیه یهودیان، هیچ‌گونه تبعیضی وجود نداشت. در اوایل سده بیستم، یک سرمایه گذار برای شروع کسب و کار فیلم، نیازمند مبلغ زیادی پول نبود؛ سینما یک هوس و مدّ روز گذرا و ناپایدار در نظر گرفته می‌شد. در کسب و کار پورنوگرافی نیز شروع به کار آسان بود.
برای نشان دادن فیلم‌های ویژه مردان یا لوپس، همه چیزهایی که یک نفر لازم داشت، یک پروژکتور، سالن سینما و چند صندلی بود. یهودیان که وابستگی به وضع موجود نداشتند و  در اثر نوآوری خود چیزی برای از دست دادن نداشتند، آماده تجربه روش‌های نوین انجام کسب و کار بودند.
جی‌ایگرترمن در این‌باره می‌گوید: یهودیان هنگامی که خود را محروم از یک عرصه و حوزه کار و تلاش یافتند، به حرفه‌ای روی آوردند که احساس کردند، سرانجام می‌توانند با همکاری هم‌قطاران خود و با کوشش جمعی، رشد و ترقّی کنند... یهودیان مدّت‌های مدیدی سرشت، خلق‌وخو، قریحه و استعداد دلّالان و واسطه‌ها را پرورش و گسترش داده‌اند. آنان به این توانایی‌ها افتخار و مباهات می‌کنند.
سرگرمی و نمایش فیلم‌های مستهجن نیازمند چیزی بود که یهودیان به وفور از آن برخوردار بودند: «chutzpah» یعنی بی‌شرمی، پررویی، بی‌حیایی و وقاحت. یهودیان اوّلیه‌ای که تولیدکننده محصولات هرزه‌نگاری بودند، نابغه‌های بازاریابی و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان جاه‌طلب و بلندپروازی بودند که ایستادگی، پایداری، سرسختی، فراست و اعتماد به نفس بی‌پایان آنان، باعث موفّقیت‌های چشمگیرشان شد.
البتّه شمار زیادی از یهودیان شاغل در هرزه‌نگاری، بیشتر با انگیزه و اشتیاق کسب سود به این صنعت روی آورده بودند. درست همان‌گونه که همتایان آنان در هالیوود، یک کارخانه رؤیایی برای آمریکاییان و پرده سفیدی که بر روی آن تصاویر و پندارهای یهودیان ثروتمند و متنفّذ آمریکا نمایش داده می‌شد، تهیّه کرده بودند.
غول‌ها و سلاطین پورنوگرافی هم در زمینه درک میل و سلیقه همگانی، استعداد و قریحه خود را نشان دادند. چه راهی بهتر از فراهم ساختن جوهره و خمیره مایه رؤیاها و توهّمات، از طریق صنعت سرگرمی و نمایش فیلم‌های مستهجن وجود داشت؟ بازیگران به خاطر پول، به اعمال منافی عفّت عمومی می‌پرداختند.
فاکسمن کارگردان یکی از مؤسّسات تولید فیلم‌های مستهجن می‌گوید: یهودیانی که وارد صنعت هرزه‌نگاری شدند، همان کاری را کردند که افرادی که به دنبال رؤیای آمریکایی بودند، انجام داده‌اند.
برخی از ستاره‌های فیلم‌های مستهجن، خود را به صورت جنگ‌جویان خطّ مقدّم در پیکار مقدّس و معنوی میان آمریکای مسیحی و انسان‌مداری سکولار تلقّی می‌کنند. به گفته  فورد، هنرپیشه‌های یهودی فیلم‌های مستهجن، اغلب شادمانی خود را از اینکه به معتقدان مسیحی نسبت حیوانات چهارپای خشکه مقدّس، آنارشیست، عیب‌جو و خرمگس دهند، نشان داده و نسبت به آنان مباهات و فخرفروشی می‌کنند.
با این استدلال، دخالت یهودیان در صنعت پورنوگرافی، نتیجه نفرت و بیزاری آنان از مرجعیّت و اقتدار مسیحیّت است: آنان در تلاش برای تضعیف فرهنگ مسلّط و غالب در آمریکا، با استفاده از انهدام و تخریب اخلاق هستند. پورنوگرافی از نظر برخی از فعّالان یهودی در این صنعت، راهی برای آلوده کردن و به فساد کشاندن فرهنگ مسیحی است.
در اینجا، سخن بر سر این است که تلاش همه‌جانبه و مبارزه سنّتی، انقلابی نورادیکال یهودیان مهاجر در آمریکا، به جای سیاست چپ‌گرایانه، به سمت سیاست جنسی سوق داده شده است. یهودیان درست همان‌گونه که در جنبش‌های رادیکال و بنیادی، در طول سالیان طولانی شرکت داشته‌اند، در صنعت هرزه‌نگاری هم به گونه‌ای نامتوازن شرکت دارند.
یهودیان آمریکا، انقلابیون جنسی بوده‌اند. مقدار زیادی از مطالب مربوط به آزادی جنسی، از سوی یهودیان نگاشته شده است. آنهایی که در صف مقدّم جنبشی بودند که آمریکا را وادار به اتّخاذ یک دیدگاه لیبرال‌تر درباره سکس کرد، یهودی بودند. همچنین یهودیان پرچم‌دار انقلاب جنسی دهه ۱۹۶۰ م. بودند.
ویلهلم رایش (یهودی)، هربرت مارکوزه (یهودی)، پاول کودمن (یهودی)، جانشین مارکس (یهودی)، تروتسکی (یهودی) و لنین (نیمه یهودی) آن‌گونه شدند که استنباط انقلابی ایجاب می‌کرد.
مشغله ذهنی و دغدغه اصلی رایش، کار، عشق و سکس بود؛ در حالی‌که مارکوزه پیش‌گویی کرد که یک آرمان‌شهر سوسیالیستی، این امکان را برای افراد فراهم خواهد آورد که به ارضا و اقناع سکسی دست یابند. کودمن درباره پیامدهای دل‌نشین و عالی فرهنگی که از قانونی کردن پورنوگرافی پیروی می‌کند، مطالبی با این مضمون نوشت: این امر به کلّ هنر ما شرافت خواهد داد و جنسیّت را انسانی خواهد ساخت.
این مرور اجمالی و تجزیه و تحلیل نقش و انگیزه‌های پشت پرده بازیگران و تولیدکنندگان محصولات هرزه‌نگاری، قصد دارد تا موضوعی را که در فرهنگ عمومی یهودیان آمریکایی مورد بی‌توجّهی قرار گرفته، روشن کند. درباره این موضوع آثار اندکی به نگارش در آمده است. با در نظر گرفتن دیدگاه نسبتاً تسامح‌گرای یهودی درباره سکس، چرا ما از نقش یهودیان در صنعت هرزه‌نگاری خجلت‌زده و شرمسار هستیم؟ ممکن است ما آن را دوست نداشته باشیم، ولی نقش یهودیان در این حوزه، مهم و چشمگیر بوده است و هنگام آن فرارسیده است که درباره آن به طور جدّی بیندیشیم و بنویسیم.

منبع:
ماهنامه سیاحت غرب، شماره ۳۳، فروردین ۱۳۸۵.

نظرات

فقط اعضای سایت قادر به استفاده از بخش نظرات هستند.