چند جرعه حدیث از عبادت

چند جرعه حدیث از عبادت shia+muslim                   
فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست.


حدیث (1) رسول اكرم صلى الله علیه و آله

 

 

 

لا تَزالُ اُمَّتى بِخَیرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّیفَ

 

امّتم همواره در خیر و خوبى اند تا وقتى كه یكدیگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و میهمان را گرامى بدارند

 

 

 

 امالى طوسى، ص 647، ح 1340

 

 

 

حدیث (2) رسول اكرم صلى الله علیه و آله

 

 الصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَیرٍ

نماز كلید همه خوبی هاست.

 

الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796

 

 

حدیث (3) رسول اكرم صلى الله علیه و آله

 

اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛

 

نماز در اول وقت خشنودى خداوند، میان وقت رحمت خداوند و پایان وقت عفو خداوند است.

 

سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974

 

 

حدیث (4) رسول اكرم صلى الله علیه و آله

 

اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ المُصَلّى اِذا صَلّى فَاِنَّهُ یُناجى رَبَّهُ تَبارَك وَتَعالى فَلیَعلَم بِما یُناجیهِ؛

 

اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، پس باید بداند چه مى گوید.

 

مسند ابن حنبل، ج 2، ص 129

 

 

حدیث (5) امام على علیه السلام

 

لَو یَعلَمُ المُصَلّى ما یَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ

 

اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت.

 

غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592

 

 

حدیث (6) امام على علیه السلام

 

اُنظُر فیما تُصَلّى وَعَلى ما تُصَلّى اِن لَم یَكُن مِن وَجهِهِ وَحِلِّهِ فَلا قَبولَ

 

بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چیزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحیح و حلالش نباشد، قبول نخواهد بود.

 

تحف العقول، ص 174

 

 

حدیث (7) امام صادق علیه السلام

 

مَن قَبِلَ اللّه مِنهُ صَلاةً واحِدَةً لَم یُعَذِّبهُ وَمَن قَبِلَ مِنهُ حَسَنَهً لَم یُعَذِّبهُ

 

خداوند از هر كس یك نماز و یا یك كار نیك را قبول كند، عذابش نمى نماید.

 

كافى، ج 3، ص 166، ح 11

 

 

حدیث (8) امام صادق علیه السلام

 

تَسبیحُ فاطِمَةَ علیهاالسلام فى كُلِّ یَومٍ فى دُبُرِ كُلِّ صَلاةٍ اَحَبُّ اِلَىَّ مِن صَلاةِ اَلفِ رَكعَةٍ فى كُلِّ یَومٍ

 

تسبیحات فاطمه زهرا علیهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت نماز در هر روز است.

 

كافى، ج 3، ص 343، ح 15

 

 

 

حدیث (9) امام صادق علیه السلام

 

سَجدةُ الشُكرِ واجِبَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ تُتِمُّ بِها صَلاتَكَ وَتُرضى بِها رَبَّكَ وَتُعجِبُ المَلائِكَةَ مِنكَ

 

سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرشتگان را به شگفتى مى آورى.

 

التهذیب، ج 2، ص 110، ح 183

 

 

حدیث (10) امام صادق علیه السلام

 

یُعرَفُ مَن یَصِفُ الحَقَّ بِثَلاثِ خِصالٍ: یُنظَرُ اِلى اَصحابِهِ مَن هُم؟ وَاِلى صَلاتِهِ كَیفَ هىَ؟ وَفى اَىِّ وَقتٍ یُصَلّیها؟

 

كسى كه از حق دَم مى زند با سه ویژگى شناخته مى شود: ببینید دوستانش چه كسانى هستند؟ نمازش چگونه است؟ و در چه وقت آن را مى خواند؟

 

محاسن، ج 1، ص 396، ح 885

 

 

حدیث (11) رسول اكرم صلى الله علیه و آله

 

اَلصَّلاةُ مِن شَرائِعِ الدّینِ وَ فیها مَرضاةُ الرَّبِّ عَزَّوَجَلَّ وَ هِىَ مِنهاجُ النبیاءِ وَ لِلمُصَلّى حُبُّ المَلائِكَةِ وَ هُدىً و ایمانٌ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ

 

 نماز، از آیین هاى دین است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پیامبران است. براى نمازگزار، محبت فرشتگان، هدایت، ایمان، نور معرفت و بركت در روزى است.

 

خصال، ص 522، ح 11

 

 

حدیث (12) رسول اكرم صلى الله علیه و آله

 

ثَلاثٌ لَو یَعلَمُ النّاسُ ما فیهِنَّ ما اُخِذنَ اِلاّ بِسَهمَةٍ حِرصا عَلى ما فیهِنَّ مِن الخَیرِ وَ البَرَكَةِ: اَلتَّذینُ بِالصَّلاةِ وَ التَّهجیُر بِالجَماعاتِ وَ الصَّلاةُ فى اَوَّلِ الصُّفوفِ

 

سه چیز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حریص بودن به خیر و بركتى كه در آنها هست، به قرعه متوسل مى شدند: اذان نماز، شتاب به نماز جماعت و نماز در صف اول.

 

 

كنزالعمّال، ح 43235

 

 

حدیث (13) رسول اكرم صلى الله علیه و آله

 

اِعلَموا اَنَّ اللّه تعالى قَد فَرَضَ عَلَیكُم الجُمُعَةَ فَمَن تَرَكَها فى حَیاتى وَ بَعدَ مَماتى وَ لَهُم اِمامٌ عادِلٌ اِستِخفافا بِها وَ جُحودا لَها فَلا جَمَعَ اللّه شَملَهُ وَ لا بارَكَ لَهُ فى اَمرِهِ اَلا وَ لا صَلاةَ لَهُ اَلا وَ لا زَكاةَ لَهُ اَلا وَ لا حَجَّ لَهُ اَلا وَ لا صَومَ لَهُ اَلا وَ لا بَرَكَةَ لَهُ حَتّى یَتوبَ

 

بدانید كه خداوند متعال نماز جمعه را بر شما واجب ساخته است پس آنان كه در زندگى و پس از مرگ من، از روى سبك شمردن و یا انكار، آن را ترك كنند، با وجود این كه پیشواى عادلى دارند، خداوند وحدتشان نبخشد و در كارشان بركت ندهد، آگاه باشید نه زكات، نه نماز، نه حج و نه روزه آنان پذیرفته است. بدانید كه زندگى آنان بركتى نخواهد داشت، مگر توبه كنند.

 

عوالى اللالى، ج 2، ص 54، ح 146

 

 

حدیث (14) رسول اكرم صلى الله علیه و آله

 

عن زید بن خالدٍ الجُهَنّى: ما كانَ رَسُولُ اللّه صلى الله علیه و آله یَخرُج مِن شَى ءٍ لِشَى ءٍ مِنَ الصَّلَواتِ حَتّى یَستاكَ

 

زید بن خالد جُهَنى: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله از هیچ نمازى به نماز دیگر مشغول نمى شدند، مگر این كه در این فاصله مسواك مى زدند.

 

المعجم الكبیر، ج 5، ص 254، ح 5261

 

 

حدیث (15) امام على علیه السلام

 

اَلنَّظیفُ مِنَ الثِّیابِ یُذهِبُ الهَمَّ وَالحُزنَ وَهُوَ طَهورٌ لِلصَّلاةِ

 

لباس پاكیزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكیزگى نماز است.

 

كافى، ج 6، ص 444، ح 14

 

 

حدیث (16) رسول اكرم صلى الله علیه و آله

 

اَلا اُخبِرُكُم بِاَفضَلَ مِن دَرَجَةِ الصّیامِ وَ الصَّلاةِ وَ الصَّدَقَةِ؟ صَلاحُ ذاتِ البَینِ، فَاِنَّ فَسادَ ذاتِ البَینِ هِىَ الحالِقَةُ

 

آیا به چیزى با فضیلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح میان مردم است، زیرا تیره شدن رابطه بین مردم ریشه كن كننده دین است.

 

نهج الفصاحه، ح 458

 

 

حدیث (17) امام صادق علیه السلام

 

كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَیرِ اَ لسِنَتِكُم، لِیَرَوا مِنكُم الوَرَعَ وَ الجتِهادَ وَ الصَّلاةَ وَ الخَیرَ، فَاِنَّ ذلِكَ داعیَةٌ

 

مردم را به غیر از زبان خود، دعوت كنید، تا پرهیزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى را از شما ببینند، زیرا اینها خود دعوت كننده است.

 

كافى، ج 2، ص 78، ح 14

 

 

حدیث (18) رسول اكرم صلى الله علیه و آله

 

لاتَنظُروا إِلى كَثرَةِ صَلاتِهِم وَصَومِهِم وَ كَثرَةِ الحَجِّ وَالمَعروفِ وَطَنطَنَتِهِم بِاللَّیلِ، وَلكِنِ انظُروا إِلى صِدقِ الحَدیثِ وَأَداءِ المانَةِ؛

 

به زیادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتدارى آنها توجه كنید.

 

بحارالأنوار، ج 75، ص 114، ح 5

 

 

حدیث (19) رسول اكرم صلى الله علیه و آله

 

ثَلاثٌ لَو یَعلَمُ النّاسُ ما فیهِنَّ ما اُخِذنَ اِلاّ بِسَهمَةٍ حِرصا عَلى ما فیهِنَّ مِن الخَیرِ وَ البَرَكَةِ: اَلتَّذینُ بِالصَّلاةِ وَ التَّهجیُر بِالجَماعاتِ وَ الصَّلاةُ فى اَوَّلِ الصُّفوفِ؛

 

سه چیز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حریص بودن به خیر و بركتى كه در آنها هست، به قرعه متوسل مى شدند: اذان نماز، شتاب به نماز جماعت و نماز در صف اول.

 

كنزالعمّال، ح 43235

 

 

حدیث (20) رسول اكرم صلى الله علیه و آله

 

مَنِ اغتابَ مُسلِما أَو مُسلِمَةً لَم یَقبَلِ اللّه صَلاتَهُ وَلاصیامَهُ أَربَعینَ یَوما وَلَیلَةً إِلاّ أَن یَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ

 

هر كس از مرد یا زن مسلمانى غیبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذیرد مگر این كه غیبت شونده او را ببخشد.

 

بحارالأنوار، ج 75، ص 258، ح 53

 

 

حدیث (21) امام باقر علیه السلام

 

لَمّا قالَ لَهُ رَجُلٌ إِنّى ضَعیفُ العَمَلِ قَلیلُ الصَّلاةِ قَلیلُ الصَّومِ وَلكِن أَرجو أَن لا آكُلَ إِلاّ حَلالاً وَلا أَنكَحَ إِلاّ حَلالاً: وَأَىُّ جِهادٍ أَفضَلُ مِن عِفَّةِ بَطنٍ وَفَرجٍ؟!

 

در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما سعى مى كنم جز حلال نخورم و جز با حلال نزدیكى نكنم فرمودند: چه جهادى برتر از پاك نگهداشتن شكم و شرمگاه؟!

 

محاسن، ج 1، ص 292، ح 448

 

 

حدیث (22) امام صادق علیه السلام

 

لا تَغتَرّوا بِصَلاتِهِم وَلا بِصیامِهِم، فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاةِ وَالصَّومِ حَتّى لَو تَرَكَهُ استَوحَشَ، وَلكِنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَدیثِ وأداءُ الأمانَةِ؛

 

فریب نماز و روزه مردم را نخورید، زیرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آنها را ترك گوید، احساس ترس مى كند، بلكه آنها را به راستگویى و امانتدارى بیازمایید.

 

كافى، ج 2، ص 104، ح 2

 

 

حدیث (23) امام حسن عسکری علیه السلام

 

لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ

 

عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است.

 

تحف العقول، ص448

 

 

حدیث (24) امام صادق علیه السلام

 

أَقرَبُ ما یَکُونُ العَبدُ إلَی اللهِ وَ هُوَ ساجِدٌ

 

نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.

 

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال

 

 

 

حدیث (25) امام صادق علیه السلام

 

اثافى الاسلام ثلاثة: الصلوة و الزکوة و الولایة،لا تصح واحدة منهن الا بصاحبتیها؛

 

سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست نمى شود.

 

کافى جلد2، ص 18

 

 

حدیث (26) امام صادق علیه السلام

اِنَّ مِن تَمامِ الصَّومِ اِعطاءُ الزَّکاةِ یَعنى الفِطرَة کَما اَنَّ الصَّلوةَ عَلَى النَّبِى (ص) مِن تَمامِ الصَّلوةِ

 

تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است.

 

 

 

وسائل الشیعه، ج 6 ص 221

 

 

حدیث (27) امام کاظم علیه السلام

 

اَفضَلُ ما یَتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به، الصَلوةُ

 

بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، نماز است.

 

تحف العقول،ص455

 

 

حدیث (28) امام علی علیه السلام

 

لِکُلِّ شَیءٍ وَجهٌ وَ وَجهُ دینِکم الصَّلاةُ

 

هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.

 

بحار الانوار، ج82، ص227

 

 

حدیث (29) رسول اكرم صلى الله علیه و آله

 

لا یَنالُ شَفاعَتی مَن اَخَّرَ الصَّلوةَ بَعدَ وَقتِها

 

کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.

 

بحارالانوار، ج83، ص20

 

 

حدیث (30) امام محمدباقر علیه السلام

 

مَن تَرَکَ الجَماعَةَ رَغبَةً عَنها وَ عَن جَماعَةِ المُسلِمینَ مِن غَیرِ عِلَّةٍِ فَلا صَلاةَ لَه

 

کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند، نمازی برای او نیست.

 

امالی شیخ صدوق،ص290

 

 

حدیث (31) امام علی علیه السلام

 

مَن صَلّی رَکعَتَینِ یَعلَمُ مایَقولُ فِیهما اِنصَرَفَ وَ لَیسَ بَینَه وَ بَینَ اللهِ - عَزَّ وَ جَلَّ - ذَنبٌ

 

هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میان او و میان خدای عز و جل گناهی نیست.

 

اصول وافی، ج2، ص100

 

 

حدیث (32) پیامبر صلى الله علیه و آله

 

إِنَّ المُؤمِنَ هِمَّتُهُ فِی الصَّلاةِ وَالصِّیامِ وَالعِبادَةِ وَالمُنافِقُ هِمَّتُهُ فِی الطَّعامِ وَالشَّرابِ كَالبَهیمَةِ

 

همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشیدن؛ مانند حیوانات.

 

تنبیه الخواطر،ج1، ص 94

 

 

حدیث (33) امام صادق علیه السلام

 

لا تَغتَرّوا بِصَلاتِهِم وَلا بِصیامِهِم، فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاةِ وَالصَّومِ حَتّى لَو تَرَكَهُ استَوحَشَ ، وَلكِنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَدیثِ وَأداءُ الأمانَةِ

 

فریب نماز و روزه مردم را نخورید، زیرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آنها را ترك گوید، احساس ترس مى كند، بلكه آنها را به راستگویى و امانتدارى بیازمایید.

 

كافى، ج2، ص 104، ح2

 

 

حدیث (34) امام على علیه السلام

 

اَلنَّظیفُ مِنَ الثِّیابِ یُذهِبُ الهَمَّ وَالحُزنَ وَهُوَ طَهورٌ لِلصَّلاةِ؛

 

لباس پاكیزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكیزگى نماز است.

 

كافى، ج6 ، ص 444، ح 14

 

 

حدیث (35) امام صادق علیه السلام

 

ما یَمنَعُ اَحَدَكُم اِذا دَخَل عَلَیهِ غَمٌّ مِن غُمُومِ الدُّنیا اَن یَتَوَضَّاَ ثُمَّ یَدخُلَ مَسجِدَهُ وَ یَركَعَ رَكعَتَینِ فَیَدعُوَ اللّه فیهِما؟ اَما سَمِعتَ اللّه یَقُولُ: «وَاستَعینوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ»؟

 

چه چیز مانع مى شود كه هر گاه بر یكى از شما غم و اندوه دنیایى رسید، وضو بگیرد و به سجده گاه خود رود و دو ركعت نماز گزارد و در آن دعا كند؟ مگر نشنیده اى كه خداوند مى فرماید: «از صبر و نماز مدد بگیرید»؟

 

تفسیر عیاشى، ج 1، ص 59، ح 39

 

 

حدیث (36) امام صادق علیه السلام

 

ما خَسِرَ وَ اللّه مَن اَتى بِحَقیقَةِ السُّجودِ ... وَلا بَعُدَ عَنِ اللّه اَبَدا مَن اَحسَنَ تَقَرُّبَهُ فِى السُّجودِ وَ لا قَرُبَ اِلَیهِ اَبَدا مَن اَساءَ اَدَبَهُ وَضَیَّعَ حُرمَتَهُ وَیَتَعَلَّقُ قَلبُهُ بِسِواهُ

 

سوگند به خدا ، هر كس كه حقیقت سجده را به جاى آورد ، زیان نكرد و كسى كه در سجده، به خوبى به خداوند نزدیك شد، هرگز از خداوند دور نیست. و آن كه به {ساحت مقدس} او بى ادبى كرد و حرمتش را زیر پا گذاشت ، و به غیر او دل بست، هرگز به او نزدیك نشد.

 

 

 

بحار الأنوار ، ج 75، ص 71، ح 34

 

 

حدیث (37) امام على علیه السلام

 

كانَ رَسولُ اللّه صلى الله علیه و آله لا یُؤثِرُ عَلَى الصَّلاةِ عَشاءً وَ لا غَیرَهُ وَ كانَ اِذا دَخَلَ وَقتُها كَاَنـَّهُ لا یَعرِفُ اَهلاً وَ لا حَمیما

 

رسول اكرم صلى الله علیه و آله چیزى مثل شام و غیر آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و هنگامى كه وقت نماز مى رسید، گویى كه هیچ یك از اهل خانه و دوستان را نمى شناختند.

 

مجموعه ورام، ج 2، ص 78

 

 

حدیث (38) الغزالى فى احیاء العلوم

 

كانَ صلى الله علیه و آله لا یَجلِسُ اِلَیهِ اَحَدٌ و هُوَ یُصَلّى اِلاّ خَفَّفَ صَلاتَهُ و اَقبَلَ عَلَیهِ فَقالَ: اَ لَكَ حاجَةٌ؟ فَاِذا فَرَغَ مِن حاجاتِهِ عادَ اِلى صَلاتِه

 

هرگاه رسول اكرم صلى الله علیه و آله نماز مى خواندند و كسى نزد ایشان مى نشست، ایشان نماز خود را كوتاه مى كردند و به او رو مى نمودند و مى فرمودند: آیا خواسته اى دارى؟ و بعد از آن كه حاجت او را برآورده مى كردند، به نماز بر مى گشتند.

 

سنن النبى، ص 294

 

 

حدیث (39) پیامبر صلی لله علیه و آله 

 

یا عَلىُّ اِذا حَضَرَ وَقتُ صَلاتِكَ فَتَهَیَّ لَها وَ اِلاّ شَغَلَكَ الشَّیطانُ وَ اِذا نَوَیتَ خَیرا فَعَجِّل وَ اِلاّ مَنَعَكَ الشَّیطانُ عَن ذلِكَ

 

اى على! هرگاه وقت نمازت رسید، آماده آن شو وگرنه شیطان تو را سرگرم مى كند و هرگاه قصد [كار] خیرى كردى شتاب كن وگرنه شیطان تو را از آن باز مى دارد.

 

بحارالأنوار، ج 7، ص 29

 

 

حدیث (40) امام صادق علیه السلام

 

فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا.

 

فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست.

 

بحارالأنوار، ج 82، ص 359

 

 

حدیث (41) امام صادق علیه السلام فرمودند

 

لا یَنالُ شَفاعَتَنا مَن استَخَفَّ بِالصَّلاةِ

 

هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.

 

فروع کافی، ج3، ص270

 

 

حدیث (42) رسول خدا صلی الله علیه و آله

 

اَوَّلُ ما یَسالونَ عَنهُ الصَّلواتُ الخَمسُ

 

اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .

 

کنز العمال،ج 7،حدیث 18859

 

 

حدیث (43) امام علی علیه السلام فرمودند

 

الصَّلاةُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّیطانِ؛

 

نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.

 

غررالحکم، ص 56

 

 

حدیث(44) حضرت زهرا (س)

 

فَجَعلَ اللهُ الایمانَ تَطهیراً لَکم مِنَ الشِّرکِ ، وَ الصَّلاةَ تَنزیهاً لَکم عَن الکِبرِ

 

خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی.

 

احتجاج طبرسی، ج1، ص258

 

 

حدیث (45) پیامبراکرم صلی الله علیه و آله

 

اَحَبُّ الاعمالِ اِلَی اللهِ الصَّلاةُ لِوَقتِها ثُمَّ بِرُّ الوالِدَین ثُمَّ الجِهادُ فی سَبیلِ اللهِ

 

بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در راه خدا.

 

کنز العمال، ج7، ص285، ح 18897

 

 

حدیث (46) امام على(سلام الله علیه)

 

اَلصَّلاةُ حِصنُ الرَّحمانِ ومِدحَرَةُ الشَّیطانِ.

 

نماز دژ محكم خداوند رحمان و وسیله راندن شیطان است.

 

الصلاة فی الكتاب والسنة - ح 417- ص116

 

 

حدیث (47) پیامبراکرم صلی الله علیه و آله

 

إذا قُمتَ فی صَلاتِكَ فَأَقبِل عَلَى اللَّهِ بِوَجهِكَ یُقبِل عَلَیكَ.

 

هرگاه به نماز ایستادى، با دل به خدا رو كن تا او نیز به تو رو كند.

 

بحارالأنوار - ج 84 - ص 221. میزان الحکمة ج6- ص301 - ص10793

 

 

حدیث (48) پیامبراکرم صلی الله علیه و آله

 

لایَقبَلُ اللَّهُ صَلاةَ عَبدٍ لایَحضُرُ قَلبُهُ مَعَ بَدَنِهِ.

 

خداوند نماز بنده‏اى را كه دلش همراه بدنش نیست نمى‏پذیرد.

 

حكمت نامه پیامبر اعظم(ص) – ج9-ص450- ح 7454

 

 

حدیث (49) امام باقر (ع)

 

مَن اَتَمَّ رُکوعَهُ لَم تَدخُلهُ وَحشَةٌ فی القَبر.

 

هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید.

 

کافی ج2 ص32

 

 

 

منبع: صدای معصومین


کلید واژه های مطلب: چند   Ø¬Ø±Ø¹Ù‡   Ø­Ø¯ÛŒØ«   Ø§Ø²   Ø¹Ø¨Ø§Ø¯Øª   shia   muslim   

نظرات

فقط اعضای سایت قادر به استفاده از بخش نظرات هستند.