نقد مبانی متاریدینگ در قم/متاریدینگ می‌ماند یا می‌رود

نقد مبانی متاریدینگ در قم/متاریدینگ می‌ماند یا می‌رود shia+muslim                   
نشست تخصصی تحلیل و بررسی مبانی متاریدینگ در حالی در مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم برگزار شد که در آن برخی محققان حوزوی به روش متاریدینگ نقد جدی داشتند و معتقد بودند این روش در هیچ یک از مجامع علمی و تحقیقاتی ثبت و ارائه نشده است.

به گزارش مصاف به نقل از « خبرگزاری رسا »، چندی است که ثبت نام کلاس‌های متاریدینگ(Met Reading) یا دوره‌های فراخواندن و فرامطالعه در برخی از شهرهای کشور به ویژه شهر مقدس قم آغاز شده و مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است؛ در فراخوان این دوره آموزشی از فعال شدن نیمکره راست مغز، بهبود وضعیت PFC مغز، خواندن نگاتیوی و فوتونی، متحول شدن حافظه، حفظ کل قرآن 1 تا 4 ماه و حفظ نقطه‌ای قرآن برای تبلیغ استفاده شده است.
 
متاریدینگ، اغراق یا واقعیت
 
همچنین این فراخوان افزوده است که در این دوره آموزشی وضعیت PFC مغز سامان پیدا می‌کند و با فعال شدن نیمکره راست مغز، نیمکره‌های مغز انسان متعادل‌تر می‌شوند و دقت، تمرکز و حافظه به شکل عجیب و باورنکردنی ارتقا می‌یابد؛ به طوری که حافظه، حدود دو هزار در صد رشد داشته و شیوه مطالعه و خواندن نیز کاملا دگرگون می‌شود و از شکل سنتی و حتی تند خوانی، به تصویر برداری لحظه‌ای و فوتونی صفحه‌ای تبدیل می‌شود.
 
در این دوره یک صفحه بیست سطری از یک کتاب وزیری، بین 4 تا 7 ثانیه همراه با یادگیری خوانده می‌شود؛ به عبارت دیگر یک کتاب 300 صفحه‌ای در مدت زمان حداکثر 24 تا 35 دقیقه مطالعه می‌شود. البته، در دوره فراخواندن یا متاریدینگ پیشرفته، زمان مطالعه فوق الذکر مجددا کاهش می‌یابد. بر این اساس، دوره آموزشی فراخواندن(متاریدینگ) زمینه لازم را برای ایجاد دانش تراکمی و بهبود وضعیت علمی کشور و تولید علم را نیز فراهم می‌کند.
 
بر اساس ادعای مسؤلان آموزش متاریدینگ، در روش فراخواندن، علاوه بر یادگیری مفهومی، به دلیل ارتقای وضعیت هوش و حافظه و دقت و تمرکز، مطالعه امری لذت بخش و آسان خواهد شد و این امکان را پدید خواهد آورد که فرد پس از گذراندن 10 تا 12 جلسه آموزشی و استمرار تمرینات بتواند در یک بازه زمانی کوتاه، از لحاظ کمی و کیفی هوش، حافظه، تمرکز و مطالعه و دانش خود را به میزان شگفت انگیزی افزایش دهد.
 
ح.ف که مبدع و مدرس سیستم متاریدینگ است و در طول سال‌های اخیر بیش از 20 دوره را در تهران، بندر عبّاس، اصفهان و قم برگزار کرده و هم اکنون هم در حال برگزاری این دوره‌ها است، در جلسه توجیهی که اواسط دی ماه در سالن علامه مجلسی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، آغاز این آموزش‌ها را از دوران جنینی اعلام می‌کند و می‌گوید که به محض تولد نوزاد، این آموزش‌ها ادامه یافته تا کودک استفاده از تمام هوش‌ها را یاد بگیرد.
 
هدف این نوشتار ارائه دوره‌های آموزش متاریدینگ نیست؛ بلکه گزارشی از نشست تخصصی تحلیل و بررسی مبانی متاریدینگ است که با حضور اساتید، پژوهشگران و دانش‌پژوهان عرفان‌های نوظهور، در مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم برگزار شد که در آن برخی محققان حوزوی به این روش نقد جدی داشتند و معتقد بودند متاریدینگ، روشی که جدیدا برای فهم متون دینی به صورت سریع و با ثبات، معرفی می‌شود، آمیزه‌ای از عرفان سرخ پوستی و تعالیم انحرافی یوگا است.
 
در ابتدای این نشست برخی از حاضران که تجربه شرکت در جلسات متاریدینگ را داشتند، به بیان تجربیات خود پرداختند و در ادامه نیز حجت‌الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، مسؤل مؤسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی به بررسی چارچوب متاریدینگ و نقد مبانی آن پرداخت.
 
ادعای حفظ قرآن طی چهار ماه
 
یکی از پژوهشگران حوزوی که خود در این کلاس‌ها حضور یافته بود، در این جلسه نقد جدی بر مبانی متاریدینگ داشت؛ وی می‌گفت که مدتی قبل تبلیغاتی را از طرف دانشگاه قرآن و حدیث مبنی بر برگزاری دوره‌ای به نام متاریدینگ یا فراخواندن مشاهده کردم؛ در بروشورهای تبلیغاتی آن مطرح شده بود که با گذراندن این دوره، یک کتاب 300 صفحه‌ای را در عرض 25 دقیقه با فهم کامل بخوانید یا در عرض یک تا چهار ماه، کل قرآن را حفظ کنید. اگر هم خواستید قرآن را بخوانید، برای ثوابش بخوانید.
 
وی که در تبلیغات متاریدینگ دیده بود قرآن طی چهار ماه حفظ می‌شود و در پایان دوره نیز مغز انسان دو هزار درصد رشد می‌کند، علاقه‌مند می‌شود تا در این کلاس نام‌نویسی کند؛ اما در سوی دیگر این جریان، افراد مختلف از جمله طلاب و روحانیون که علاقه‌مند هستند توانمندیشان در مطالعه و تحقیق بالاتر رود و هم اینکه بتوانند قرآن را حفظ کنند و این زمینه‌ای باشد برای به دست آوردن معارف قرآن تا بیشتر بتوانند به اسلام، مسلمانان و انقلاب خدمت کنند نیز در دوره آموزشی متاریدینگ ثبت‌نام کرده بودند.
 
در نخستین گام جلسه آشنایی حاضران با دوره متاریدینگ که در سالن علامه مجلسی دانشگاه قرآن و حدیث قم برگزار می‌شود، خیل عظیمی از طلاب و دانشجویان در این جلسه حضور دارند؛ به طوری که برخی روی زمین نشسته‌اند؛ جلسه آشنایی رایگان است.
 
در جلسه توجیهی، زمان برگزاری نخستین جلسه روز شنبه اعلام می‌شود. سه برابر جمعیتی که روز آشنایی با این کلاس‌ها حضور داشتند، در این دوره ثبت‌نام می‌کنند. ازدحام عظیمی ایجاد می‌شود، شهریه دوره برای طلاب و دانشجویان 80 هزار تومان و برای سایر افراد که شامل فرد 8 ساله تا 90 ساله هم می‌شود، 120 هزار تومان است؛ البته در تبلیغات دوره جدید آن 17 فروردین‌ماه 93 اعلام شده است.
 
متاریدینگ روشی علمی یا غیرعلمی
 
طلبه منتقد به دوره‌های آموزشی متاریدینگ ادامه می‌دهد که پس از شروع دوره و گذشت چند جلسه‌، آرام آرام احساس کردم مواردی که مطرح می‌شود، خلاف اعتقادات است و دلیلی را نمی‌توان برای آن پیدا کرد. این روش در هیچ یک از مجامع علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی ثبت و ارائه نشده است؛ در حالی که اگر فکری بخواهد ارائه شود، اول باید در مجمع علمی مطرح شده و سپس مقاله‌ها و نکات مهمش ارائه شود و بعد آن را در جامعه آماری محدود 20 تا 30 نفر اجرا کنند و بازخوردگیری صورت گیرد و نتایج آن ارائه و ثبت شود.
 
شرکت کننده این دوره‌ها تصریح کرد: نخستین ایرادی که به ذهن ما رسید، این بود که این روش علمی در هیچ مجمع علمی یا تحقیقاتی ثبت نشده است و استاد این دوره، بدون هیچ گونه تجربه علمی و قبلی، این مسائل را مطرح می‌کرد. دیگر ایراد این دوره این بود که در جلسه آشنایی یا جلسات بعدی، هیچ کس به عنوان فارغ التحصیل این دوره معرفی نشد و استاد این دوره عنوان می‌کرد که من نمی‌توانم از این افراد دعوت کنم تا خودشان را معرفی کنند و از طرف دیگر خود این فرد نیز با این عنوان که نمی‌خواهم جلوه‌گری کنم، از نشان دادن توانایی‌های خود طفره می‌رود.
 
توهین به مقدسات شیعه
 
وی با بیان اینکه این فرد در حالی که 9 سانس دو ساعته و به مدت دو روز در قم کلاس دارد، اما خود برای خواندن برگه سوالات، بیش از حد معمول وقت صرف می‌کند و توانایی‌ای از خود نشان نمی‌دهد، افزود: مواردی از توهین به مقدسات شیعه و صدیقه کبری(س) و مراجع عظام تقلید در گفته‌های این فرد مشاهده شده است و از طرف دیگر در برخی موارد، مسائلی مانند شفای کوانتومی را مطرح کرده است که جزو عقاید انحرافی به شمار می‌رود.
 
یکی دیگر از طلاب حوزه علمیه قم که در جلسات انحرافی متاریدینگ شرکت کرده بود، در ادامه به بیان تجربیات خود پرداخت و اظهار کرد: من اشتیاق زیادی برای حفظ قرآن و تندخوانی داشتم و به خاطر اعتمادی که به محل برگزاری این کلاس‌ها و برخی اساتید ثبت نام کننده در این کلاس‌ها داشتم، در آن کلاس‌ها ثبت نام کردم؛ اما از همان ابتدای بحث، چشم سوم مطرح شد و من به علت مطالعه‌ای که از قبل داشتم، به این مسائل شک کردم و تحقیقات خودم را آغاز کردم.
 
وی با بیان اینکه ح.ف تمریناتی را با ظاهر قشنگ و زیبا به طلاب و مردم ارائه کرده است اما در واقع به مانند یک اسب تراوا وارد اذهان می‌شود و شبهات را با پاسخ‌هایی که از قبل آماده کرده است، جواب می‌گوید تا بتواند روش متا را وارد حوزه علمیه کند، خاطرنشان کرد: این فرد ادعای بزرگی می‌کند و می‌گوید می‌خواهیم با این روش، به یک روش تراکمی برسیم و تحولی در آموزش دانشگاه و حوزه در ایران ایجاد کنیم؛ این در حالی است که تمریناتی که وی ارائه می‌کند، بیشتر تمرینات یوگاست که از آنها می‌توان مالش چشم، فعال سازی چشم سوم و غیره را نام برد.
 
ارتباط متاریدینگ با یوگا
 
این طلبه حوزه علمیه قم تصریح کرد: این فرد در صحبت‌های خود حرفی از یوگا نمی‌زند، اما تمرینات عملی ولی و مطالب نوشته شده در جزوات، همان یوگاست و افراد فراری از این روش انحرافی را به طور عملی در دام می‌اندازد.
 
وی با اشاره به برخی افراد و کتب مطرح شده در این جلسات، افزود: این فرد از برخی افرادی که کتب انحرافی دارند، نام می‌برد و آن‌ها را ترویج می‌کند در حالی که فلان کتاب اصلا به درد زن خانه‌دار نمی‌خورد و توسط این فرد تبلیغ می‌شود؛ وی حوزه و دانشگاه را کاملا خلع سلاح می‌کند و می‌گوید حوزه در عرفان بسیار ضعیف است و پس از خلع سلاح حوزه علمیه قم، به تبلیغ روش خود می‌پردازد.
 
وی مهم‌ترین انتقاد به این کلاس‌ها را حرکت بر خلاف ادعای مطرح شده توسط ح.ف دانست و افزود: وی می‌گوید من 50 عرفان را پایین کشیده‌ام، اما ما در این کلاس‌ها برای تقویت خواندن و کسب اطلاعات، ثبت نام کردیم و به دنبال عرفان نبودیم که وی برای ما از عرفان صحبت می‌کرد؛ حالا یکی از اساتید می‌گفت حرف‌های این فرد و امثالهم تنها تکنیک است؛ اما در جواب وی باید گفت که این تکنیک فرد را به بغل عرفان‌های انحرافی می‌برد؛ دیگر تکنیک نیست و با مسائل انحرافی خلط شده است.
 
چشم سوم در متاریدینگ
 
در ادامه این جلسه، حجت الاسلام مهدی میرزایی، استاد عرفان‌های نوظهور و پژوهشگر کابالا اظهار کرد: وقتی تبلیغ متاریدینگ را دیدم، با توجه به آشنایی با عرفان‌های نوظهور، در آن شرکت کردم و در جلسات اول تا سوم، بحث انحرافی‌ای مطرح نشد؛ اما در جلسه بعدی، متوجه شدم که منظور ایشان از چشم سوم، همان چشم برزخی است و این موضوع را از این شخص پرسیدم.
 
استاد و پژوهشگر عرفان‌های نوظهور، افزود: این فرد در پاسخ، به مظلوم نمایی دست زد و خود را جمع کننده عرفان‌های انحرافی، مانند فالون دافا و عرفان حلقه دانست و از کنار این مسأله بدون پاسخ مشخصی گذشت و حتی حاضر به مناظره در این مورد نشد.
 
سخنران بعدی دانشجویی بود که در جلسات متاریدینگ شرکت می‌کرد؛ وی برخی از تمرین‌های ذکر شده در این جزوات را همان تمرین‌های مطرح شده برای فعال کردن چشم سوم دانست و با بیان اینکه متای پیشرفته همان عرفان محض است، افزود: برخی عوارض جانبی مانند سر درد برای افراد شرکت کننده پیش آمده است که این فرد در برابر آن پاسخگو نیست و به طور مستقیم به روحانیت توهین می‌کند و آن‌ها را افراد پارچه به سر می‌نامد! اما این کارهای وی در مقابل این که فعالیت‌های خود را با برگزاری کلاس در قم، به حوزه علمیه مستند می‌کند، از همه مهم‌تر است.
 
پس از صحبت‌های حاضران درباره کلاس‌های انحرافی متاریدینگ، حجت‌الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، پژوهشگر و نویسنده عرفان‌های نوظهور به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: از اینکه مدرسه کلام و عرفان در موقعیت مناسبی به سراغ این عرفان نوظهور آمده است، خوشحالم و باید از طلابی که به این فرد در کلاس‌های انحرافی خود اعتراض کرده‌اند، تقدیر شود.
 
تلفیق روش‌های تندخوانی و عرفان‌های کاذب
 
استاد عرفان‌های نوظهر حوزه علمیه قم افزود: به طور کلی آنچه در مورد متاریدینگ می‌دانیم این است که تلفیقی از روش‌های تندخوانی و برخی از عرفان‌های کاذب به شکل ترکیبی است و این کار جدیدی نیست و عرفان‌های کاذب از این روش‌ها، به شکل گسترده‌ای استفاده می‌کنند.
 
مدیر سابق موسسه بهداشت معنوی تصریح کرد: این تلفیق برای نشان دادن کارآمدی و توسعه عرفان‌های نوظهور صورت گرفته است و در عین حال لایه‌ای از معنویت اسلامی روی آن کشیده شده است تا با پذیرش بیشتری مواجه شود.
 
استاد حوزه علمیه قم، اهم موارد انحرافی در متاریدینگ مطرح شده را برشمرد و اظهار کرد: نخستین مورد انحرافی متاریدینگ، تبلیغ معنویت بدون اعتقاد به خداست و در جزوات ح.ف(جزوه پنجم صفحه 1) آمده است: «عمل به معنویت می‌تواند اثر سلامت بخش در مغز داشته باشد. مهم نیست که چگونه به خدا ایمان دارید، زیرا دلایل قابل توجهی وجود دارد مبنی بر اینکه چنین عملکردی حتی اگر به خدا اعتقاد نداشته باشید، مؤثر است».
 
حجت الاسلام مظاهری سیف افزود: فروکاهش عبادت و معنویت به پیامدهای مادی و دنیوی آن و در نتیجه تأیید بی‌اهمیت بودن مسائل متعالی و معنویت دینی یا خداگرا از دیگر موارد انحرافی این شبه عرفان نوظهور است؛ به طوری که عبادت‌های شرعی با مراقبه‌های بودایی و هندویی هم رتبه تلقی می‌شود.
 
وی افزود: این بحث مقدمه سازی و توجیه آموزش مراقبه به سبک بودایی و هندویی در جلسات آینده است و در جزوات ح.ف آمده است: مراقبه و عبادت مداوم سبب تقویت عملکرد عصبی در بخش‌های خاصی از مغز می‌شود که به دنبال آن اضطراب و افسردگی کاهش یافته و آگاهی اجتماعی و همدلی و شناخت و هوشمندی افزایش می‌یابد. وقتی که از نزدیک به اصول نرولوژیکی که پس زمینه اغلب سلوک‌های معنوی را تشکیل می‌دهد نگاه کنیم، می‌بینیم که منافع حاصل از مراقبه می‌تواند بی‌ارتباط به مذهب باشد.«
 
آموزش هشت روش مراقبه غیردینی
 
حجت الاسلام مظاهری سیف تصریح کرد: این فرد پس از همسان انگاری عبادات شرعی و مراقبه به آموزش هشت روش مراقبه می‌پردازد و می‌گوید: «مستندات علم اعصاب به ما در تهیه فهرست هشتگانه برای حفظ سلامت مغز کمک کرده‌اند؛ اما حتما روش‌های مؤثر دیگری وجود دارد که از دید ما دور مانده‌اند. من فکر می‌کنم فهرست ما شما را شگفت‌زده خواهد کرد؛ هیچ یک از روش‌ها بر پایه اصول دینی بنا نشده است، ولی خودتان می‌توانید آنها را با آیین‌های معنوی مورد علاقه خود ادغام کنید«.
 
استاد عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های معنویت‌گرا خاطرنشان کرد: در شمار پیامدهای مراقبه، گفته می‌شود که «پندار ما از خدا عوض می‌شود.» پندار خدا یکی از مفاهیم اساسی در معنویت‌های کاذب است و آثار کسانی همچنون «نیل دونالد والش»، «اشو» و «دیپاک چوپرا» بر این موضوع تأکید دارند، که پندار ما از خدا باید عوض شود! ما خدا را موجودی عینی و متعالی می‌پنداریم، اما در آستانه عصر جدید متوجه موضوعی می‌شویم که خودمان خدا هستیم و نیروهای درونی خودمان را به پنداری از خدا فرافکنی می‌کرده‌ایم و آن‌ها برای تغییر این پندار، مراقبه‌هایی به سبک هندویی و بودایی را پیش نهاد می‌کنند!
 
استاد حوزه علمیه قم افزود: اولین مراقبه‌ای که این فرد از مراقبه‌های 8 گانه معرفی می‌کند، خنده است که توسط عرفان اوشو عینا مطرح شده است. از سوی دیگر این فرد افراد را به سمت مراقبه هل می‌دهد و از ابزارهای مختلفی مانند فیلم‌های تخیلی و کتاب‌ها استفاده می‌کند.
 
مدیر موسسه بهداشت معنوی تصریح کرد: این در حالی است که در اسلام، مراقبه حقیقی، تفکر و افزایش فعالیت‌های ذهنی است و این مراقبه‌ای بود که پیامبر(ص) و امام علی(ع) انجام می‌دادند، این در حالی است که آرامشی که این افراد دنبال می‌کنند، رسیدن به معنویت نیست؛ بلکه رسیدن به ترشح هورمون‌های آرامش بخش در خون است.
 
معنویت‌های کاذب، نقطه مقابله معنویت اسلامی
 
استاد عرفان‌های نوظهور خاطرنشان کرد: مراقبه در مذاهب شرقی و هم چنین معنویت‌های کاذب در نقطه مقابل معنویت اسلامی قرار دارد؛ به طوری که در آن‌ها توقف تفکر و خلسه و رخوت، حالتی معنوی محسوب می‌شود و آمادگی برای تجربه‌های موهوم و تخیلات ارزش معنوی پیدا می‌کنند. این ویژگی نه تنها در خمیازه، بلکه در سایر مراقبه‌های شرقی نقش بنیادی دارد.
 
وی با بیان مثالی از جزوات این فرد افزود: «بعد از 10 تا 15 خمیازه احساس می‌کنید که باید ادامه بدهید و چشمهایتان اشک آلود می‌شود و بینی‌تان آبریزش پیدا می‌کند. احساس حضور می‌کنید و بی‌نهایت آرام و آسوده و به شدت هوشیار می‌شوید.«
 
حجت الاسلام مظاهری سیف تاکید کرد: معنویت‌های کاذب در این باور اتفاق نظر دارند که با تغییرات کیهان شناختی معاصر، تحولات معنوی و درونی در حال وقوع است و ما در آستانۀ عصر جدیدی از تمدن بشر هستیم؛ عصری که با آگاهی نوین معنوی شکل می‌گیرد، دورۀ ادیان گذشته به پایان می‌رسد، انسان به الوهیت درونی پی می‌برد و قدرت‌های فوق العاده خود را کشف می‌کند.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به یکی از جزوات این فرد تصریح کرد: این فرد می‌گوید: «با نزدیک شدن منظومه شمسی به خورشید مرکزی، نیروی ادراکی ذهنی انسان‌ها افزایش می‌یابد. از آنجا که در آغاز یک عصر جدید قرار گرفته‌ایم؛ تصور می‌شود که بسیاری از رازهایی که تا کنون بر انسان‌ها پنهان بوده است، در این زمان بر همگان آشکار خواهد شد. این امر مهم از طریق دستیابی به بعد چهارم محقق می‌گردد. کسانی که به بعد چهارم نابینا باشند، از این مقوله محروم خواهند ماند. اشراف به ابعاد دیگر جهان هستی از طریق چشم سوم میسر می‌شود.«
 
پژوهشگر عرفان‌های نوظهور و معنویت‌های انحرافی تاکید کرد: مروجین عرفان‌های نوظهور اعلام می‌کنند که ما در آستانه عصر جدید هستیم و در حال به دست آوردن قدرت‌هایی که به خدایان نسبت می‌دادیم.
 
چشم سوم نوعی تجربه توهمی
 
حجت الاسلام مظاهری سیف تصریح کرد: چشم سوم که در معنویت‌های کاذب مورد تأکید است، معمولاً نوعی تجربه توهمی است که معمولاً شخص به احساس سرخوشی می‌رسد و ممکن است مکاشفات کاذب و موهومی داشته باشد. در برخی از موارد باز شدن چشم سوم به ارتباط با جانّ منجر می‌شود، چنان‌که در بین یوگی‌ها، تمرین کنندگان عرفان حلقه، عرفان سرخ پوستی و سایر معنویت‌های کاذب رخ می‌دهد.
 
مدیر موسسه بهداشت معنوی خاطرنشان کرد: در یکی از جزوات این فرد آمده است: «اشراف به ابعاد دیگر جهان هستی از طریق چشم سوم میسر می‌شود. افراد معمولی که فقط از چشم سر برای رؤیت استفاده می‌کنند، نسبت به متافیزیسن‌ها که از توانایی‌های چشم سوم بهره می‌گیرند، نابینا محسوب می‌گردند. چشم سوم یک در، یک راه و یک روزنه به سوی نور و روشنایی است. بسیاری هستند که که می‌خواهند درباره چشم سوم بیشتر بدانند. اینان طالبان واقعی دانش حقیقی هستند».
 
استاد حوزه علمیه قم گفت: آن چه این فرد می‌گوید، رسما حرف‌های مرتبطین با اجنه و شیاطین است که توسط این فرد بیان شده است. در حالی که دانش واقعی در معنویت دینی خداشناسی و شناخت تکالیف در برابر اوست، نه تجربه‌های موهوم که گاهی با استفاده از گیاهان توهم زا در یوگا و عرفان سرخ پوستی دنبال می‌شود.
 
تطبیق چشم سوم بر چشم دل، انحرافی است
 
وی افزود: تطبیق چشم سوم بر چشم دل که در روایات و منابع دینی آمده است، از دیگر موارد انحرافی عنوان شده توسط این فرد است؛ وی می‌گوید: «چشم سوم بدان سبب گویند که چشم‌های فیزیکی راست و چپ را اول و دوم در نظر گرفته و دو تا حساب شده‌اند، پس این ساختار چشم سوم نام گرفته است. چشم دل عنوانی است که بیشتر در ادبیات عرفان به کار می‌رود. معادل عربی آن «بصر قلب» است که در احادیث و روایات نیز بدان اشاره شده است.«
 
حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان اینکه یکی از اصول رایج در عرفان‌های کاذب، تجسم خلاق است و خلاصه آن این است که هر چه می‌خواهید را می‌توانید با تجسم، طلب کنید و به آن برسید، تصریح کرد: در کتاب‌های یوگا گفته می‌شود که کسی تا به انتهای آن نرسد، به چیزی نمی‌رسد و یوگا یک مذهب پنهانی است؛ زیرا اگر مراحل آن گفته شود، افراد آن را غیر انسانی می‌بینند.
 
سخنران پایانی این مراسم حجت‌الاسلام وحید حاجی آقازاده، مدیر موسسه بهداشت معنوی بود که در سخنانی کوتاه با بیان اینکه ح.ف قرآن را تابلوی خود قرار داده و طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را نشانه رفته است که این امر در ذهنیت مردم تبعات بسیار بدی دارد، گفت: باید جلوی این بحث‌ها در حوزه گرفته شود و توبیخ شفاهی کفایت نمی‌کند؛ زیرا این فرد عددی نبود و با ارتباط با نهادهای حوزوی، خود را مطرح کرده است.
 
در پایان باید پرسید که دوره‌های آموزشی متاریدینگ یا فراخواندن و فرامطالعه که طلاب و دانشجویان بسیاری را در سراسر کشور به خود جلب کرده است و حتی در شهر مقدس قم نیز بیش از پنج هزار نفر از روحانیون، طلاب و دانشجویان به ادعای مسؤلان برگزاری این دوره در کلاس‌های آن شرکت کرده‌اند، می‌تواند به کار خود ادامه دهد یا در برابر نقدهای جدی برخی حوزویان آشنا به مبانی فرقه‌های کاذب تسلیم شده و ماهیت اصلی خود را روشن می‌کند.
 
این گزارش می‌افزاید: ح.ف مبدع دوره‌های متاریدینگ، طرح شکایتی را از برخی سایت‌ها و افراد به دلیل نقد مبانی متاریدینگ که وی از آن به دروغ‌پردازی و نشر اکاذیب، تهمت‌افکنی، تشویش اذهان عمومی، موج‌سازی و اقدامات غیر اخلاقی و دور از شئونات اسلامی نام برده، تنظیم کرده و بنا دارد ضمن ارائه پاسخ‌های علمی و مناسب به آنها، این شکایت را از طریق دادگاه فرهنگ و رسانه و دادگاه ویژه روحانیت پیگیری کند.

نظرات

فقط اعضای سایت قادر به استفاده از بخش نظرات هستند.