حجت السلام دهقانی:ایجاد تشکلی برای جهت دهی به برنامه‌های مهدوی در رسانه

حجت السلام دهقانی:ایجاد تشکلی برای جهت دهی به برنامه‌های مهدوی در رسانه shia+muslim                   
مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت گفت: اگر تشکلی برای برنامه ریزی درازمدت در رسانه‌ها ایجاد شود و به برنامه‌ها جهت دهد، بسیار کارگشاست. متاسفانه درحال حاضر مهدویت در رسانه جدی گرفته نمی‌شود. . .

به گزارش مصاف به نقل از خبرگزاری شبستان:
حجت السلام زهیر دهقانی با اشاره به آسیب هایی که رسانه را در رابطه با مهدویت تهدید می کند، گفت: عدم شناخت صحیح برنامه سازان از آموزه مهدویت به عنوان اولین آسیب برای رسانه مطرح است.
وی با اشاره به پرداخت ناصحیح رسانه به آموزه مهدویت خاطرنشان کرد: یکی از پرداخت های ناصحیح برخورد احساسی با مباحث مهدویت است، اگر 20 سال پیش برنامه هایی تولید می شده که برخورد احساسی ایجاد می کرد برای جذب مخاطب خوب بوئد اما اگر این شور همراه با شعور نباشد مشکل زاست.
حجت الاسلام دهقانی برخورد سطحی و عامیانه به مهدویت را سومین آسیب دانست و بیان داشت: بسیاری از برنامه ها نگاهی سطحی و عوامانه به آموزه مهدویت دارند این در حالی است که لازم است با توجه به نیازهای روز مطالب جدید پردازش شود.
مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه عدم استفاده از کارشناسان و مجریان مجرب و متعهد به این حوزه ضربه می زند، اظهار داشت: همچنین تکرار ممل و ضعیف برنامه های متعدد باعث دفع مخاطب این حوزه می شود.
وی با اشاره به ساخت برنامه های کم هزینه و کم فایده در موضوعات مهدویت تصریح کرد: تعداد زیادی از برنامه ها در این موضوع ساخته می شود ولی چون اتاق فکری در عقبه خود ندارد برای مخاطب بی فایده است.
حجت الاسلام دهقانی ادامه داد: به علت استفاده نکردن از ابزار رسانه ای در این حوزه برنامه سازان ما سراغ دیگر تولیدات رسانه ای نمی روند، همه برنامه های تولید شده منحصر شده به میزگرد و گفتگو در حالی که انیمیشن، پویا نمایی و فیلم سینمایی در این حوزه بسیار کارکرد مخاطب پسندی دارد.
مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت پرداخت ناصحیح ویژگی های رسانه در موضوع مهدویت را از دیگر آسیب ها برشمرد و عنوان کرد: هر کدام از رسانه های شنیداری، مکتوب و مجازی ظرفیت ها و قابلیت های خود را دارند که در انتقال مفاهیم مهدویت لحاظ نمی شود.
وی با اشاره به ذکر مثالی در این باره افزود: به طور مثال برنامه ای تولید می کنیم که جایگاه رادیویی دارد ولی برای تلویزیون استفاده می کنیم و برای بعضی از برنامه ها متناسب سنجی نمی کنیم این در حالی است که به رسانه های رقیب و دشمن توجهی نداریم.
حجت الاسلام دهقانی ادامه داد: ما امروزه در بستری زندگی می کنیم که مردم فقط مخاطب رسانه ما نیستند بلکه مخاطب رسانه دشمن نیز می باشند بنابراین اگر این رسانه ها را رصد نکنیم و متناسب با القائات آنها در زمینه تدافعی و تهاجمی عمل نکنیم، عقب می مانیم.
این پژوهشگر مهدوی پیشنهاد داد: یک برنامه ریزی دراز مدت در هر یک از رسانه ها داشته باشیم که اگر در این راستا تشکلی ایجاد شود و برنامه ریزی را به عهده بگیرد و به برنامه ها جهت دهد بسیار کارگشاست متاسفانه در حال حاضر مهدویت جدی گرفته نمی شود در حالی که مهدویت در دوران غیبت اصل و اساس هویت دینی ماست و خیلی از زمینه های دینی با مهدویت پوشش داده می شود.
وی با بیان اینکه باید بهترین ها را برای برنامه های مهدوی در نظر بگیریم، گفت: ضروری است که بهترین رسانه، زمان، برنامه ساز و مجری را برای برنامه های مهدوی انتخاب کنیم همچنین لازم است با تخصصی کردن مباحث مهدوی ذائقه مخاطب را پوشش دهیم.
حجت الاسلام دهقانی با اشاره به بازبینی معارف مهدوی متناسب با روز از سوی رسانه اظهار داشت: این در حالی است که بسیاری از حرف هایی که در رسانه درباره مهدویت مطرح می شود متعلق به سده های قبل است، همچنین باید گفت که کارهای موازی زیادی در رسانه صورت می گیرد.
این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: به طور مثال صبح جمعه چند کانال سیما برنامه مهدوی پخش می کند که خیلی جذاب نیست و اثری ندارد در حالی که نباید به این سمت برویم باید همپوشانی کنیم تا به نهایت و اثر مطلوب برسیم.

نظرات

فقط اعضای سایت قادر به استفاده از بخش نظرات هستند.